Efectele scumpirilor recente: 72% dintre cei români au redus cheltuielile non-esențiale, 36,7% au renunțat la ieșirile în oraș, 21,4% și-au amânat planurile de vacanță. Nu este de mirare: 75,6% dintre dintre participanții la cel mai recent sondaj eJobs au fost afectați semnificativ de creșteri de prețuri. Cel mai mare impact l-au avut scumpirile la utilități, alimente și combustibil, pentru 89,2% dintre respondenți.

Planurile de vacanță, pe pauză pe termen nedeterminat

„Deja 72% dintre cei care au luat parte la sondaj au spus că au redus cheltuielile non-esențiale. 36,7% au renunțat la ieșirile în oraș, 24,3% au decis să își cumpere haine mai rar, iar 21,4% au pus pe pauză planurile de vacanță, pentru un orizont nedeterminat de timp. O tranziție interesantă, care apare în 29% dintre răspunsuri, este legată de schimbarea brandurilor pe care le foloseau în mod obișnuit cu altele similare, dar dintr-o categorie inferioară de preț. 20,3% au amânat planurile de a face o achiziție importantă, precum o casă sau o mașină. Practic, vedem ajustări pe aproape toate palierele, fie că este vorba despre cheltuieli semnificative sau de cele alocate produselor și serviciilor uzuale”, spune Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de comunicare online din România.

Doar 3,3% spun că nu a fost necesar să facă niciun fel de ajustare în stilul de viață și în comportamentul de consum.

Alți 8% nu au făcut până acum nimic în acest sens, dar intenționează anumite tăieri de cheltuieli.

Utilitățile, dureros de scumpe 

Datele arată că 75,6% dintre angajații și candidații respondenți au fost semnificativ afectați de creșterile de prețuri din ultima perioadă. Alți 20,9% spun că au fost afectați într-o oarecare măsură, 2,1% doar într-o mică măsură și 1,4% deloc. Cel mai puternic impact: creșterea tarifelor la utilități, după cum au răspus 89,2% dintre respondenți. Majorarea prețurilor la alimente și băuturi a “lovit” buzunarele a 85,6% dintre respondenți, iar 40,7% au resimțit cel mai mult impactul scumpirilor cu transportul (combustibil, transport în comun etc.).

Pentru 63,4%, salariul nu a crescut deloc

Pe acest fond, 65% spun că ar fi dispuși să renunțe la beneficiile extrasalariale pe care le primesc pentru un salariu mai mare, care să acopere inflația. Dar doar 4,8% au purtat discuții cu angajatorul lor despre o posibilă mărire de salariu, în ultima perioadă, și au și primit-o. Deși au solicitat, 30,8% nu au primit un salariu mai mare. În perioada următoare, 24,1% plănuiesc să discute despre acest lucru cu angajatorul.

63,4% spun că nu le-a crescut salariul deloc în ultimele 12 luni, 25,3% au primit o majorare mai mică decât nivelul inflației. Pentru 5,7% dintre respondenți. plusul a fost mai mare sau egal cu inflația.

Cum se adaptează candidații noilor provocări

41,3% dintre cei care au luat parte la sondaj sunt, în acest moment, în căutarea unui nou loc de muncă.

33,2% sunt dispuși să facă o schimbare doar pentru un salariu mult mai mare decât cel actual.

11,4% sunt mulțumiți de jobul pe care îl au și nu plănuiesc o mutare în viitorul apropiat.

Candidații activi (14,1%) vor un nou loc de muncă dintr-un cumul de motive, nu doar cel salarial.

Pentru jumătate dintre cei care se află în căutarea unui nou job, salariul reprezintă cel mai important criteriu în funcție de care vor accepta o eventuală ofertă de angajare.

Joburile remote pentru economii cu transportul și nu numai 

Inclusiv raportarea la munca remote s-a schimbat în noul context economic. Dacă până anul acesta candidații își doreau să poată lucra și de acasă pentru a putea să-și gestioneze mai bine timpul, acum principalul motiv pentru care se uită către joburile remote este că i-ar ajuta să cheltuiască mai puțin pe transport, masa de prânz la birou sau haine. Mai mult decât atât, puși în fața ipotezei de a se angaja pe un salariu mai mare, chiar dacă asta ar însemna mai puțin timp liber, 33,8% ar accepta fără să stea pe gânduri, iar 33,9% ar accepta doar dacă ar fi vorba despre o diferență salarială substanțială. 32,4% ar refuza, argumentând că timpul liber este mai important pentru ei.

Cum au gestionat scumpirile 

„I-am întrebat pe cei care au luat parte la sondaj ce soluții au adoptat pentru a face față mai ușor avalanșei de creșteri a prețurilor la produse și servicii, iar majoritatea (58,5%) a răspuns că nu a încercat să-și crească veniturile, ci să reducă o parte din cheltuieli. 44,6% și-au căutat un job cu un salariu mai mare, 22,1% au cerut o majorare salarială la jobul actual, 13,8% au investit bani în acțiuni sau fonduri de investiții, 13,7% au început o activitate de freelancing sau un proiect personal, iar 13,5% și-au luat un al doilea job, part time”, explică Ana Călugăru.

De altfel, 40,3% spun că au un buget lunar pe care îl folosesc ca reper pentru a-și monitoriza cheltuielile, dar nu îl respectă de fiecare dată, 14,6% nu au un buget pe care își impun să îl respecte, iar 14,1% nu au, dar intenționează să apeleze la această metodă. 31% au stabilit un buget lunar de la care nu se abat.
În ceea ce privește proiecțiile economice pe care le au pentru următoarele 6 – 12 luni, 73,4% nu cred că situația economică se va îmbunătăți. Doar 17% au perspective optimiste.
Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 1.150 de respondenți, în luna septembrie.

Sperăm că ți-a plăcut și te-a inspirat acest articol. Te așteptăm pe Facebook și Instagram, mulțumim pentru Like și Share ! 

Visează, Iubește, Călătorește! 

Drum bun!

error: Acest continut este protejat!!

Pin It on Pinterest

Share This