Despre Elveţia se vorbeşte numai la superlativ când e vorba de ceasuri, salarii, nivel de trai, pârtii de schi, peisaje alpine și chiar de stabilitatea monedei naţionale. Elveţia mai deţine ceva gen “cel mai”: greu de cucerit, periculos, admirat, fotografiat munte. E vorba de un singur munte-masivul Matterhorn, “muntele munţilor”.
Greu de escaladat chiar şi de către alpiniştii profesonişti şi considerat de localnici „sălaşul diavolului” care, de rău ce era, arunca cu pietre în oameni când își dădea în petec, Matterhorn-Mont Cervino cum îi spun italienii-te întâmpină din depărtare cu silueta sa impresionantă, rece și intangibilă. Și așa a și fost mulți ani, de neatins, până în 1865, când o echipă de șapte alpiniști englezi a reușit să cucerească acest munte deosebit, înalt de 4.478 de metri. Până la această dată, Matterhorn a luat sute de vieți și nici după ce steagul englezesc a fluturat pe creasta sa nu s-a liniștit: patru din membrii echipei cuceritoare au murit la întoarcerea de pe vârf, iar crucile aflate în curtea bisericii din centrul Zermatt amintesc de această tragedie.
Greu de cucerit: Matterhorn, cel mai fotografiat munte
Un munte de provocări pentru alpinişti
Muntele… munților. Astăzi, ca și atunci, Matterhorn îți fură pur și simplu privirea cu forma sa de dinte ştirbit sau de silex rudimentar cioplit, privind solitar și ușor pe sub nas cele 38 de vârfuri din Alpi de peste 4.000 de metri care-l înconjoară. Este de prisos să spun că există aici cel mai înalt teleferic din Europa, Klein Matterhorn, aflat la 3.883 metri altitudine și că de aici poți vedea de sus vârfurile înzăpezite ale Alpilor italieni, elvețieni și francezi. Poți schia 365 de zile pe an pe acest ghețar pe cei aproximativ 21 de kilometri de pârtie amenajată, poți face diferite drumeții montane pe trasee marcate impecabil, te poți plimba cu cremaliera, telefericul sau chiar cu elicopterul deasupra stațiunii. Punctul de plecare este Zermatt, o staţiune pitorească, fost sătuc de păstori şi agricultori, astăzi cu nici 6.000 de rezidenţi.
De sus, priveliștea este deosebită dar Matterhorn se lasă şi astăzi greu de cucerit. Alpiniștii experimentați abia au reușit să-l cucerească, cei ambițioși visează să-l escaladeze până în vârf, iar turiștii de rând speră să se bucure de culmile lui urcând cu telefericul din Zermatt sau pe propriile picioare pe unul dintre traseele impecabil marcate.
Oraşul unde maşinile au interzis
Cum ajungi în Zermatt. În Zermatt ajungi dintr-un mic sat din Valea Mattertal, Täsch, devenit poartă de intrare către Zermatt și Matterhorn, nu de alta dar încă din anul 1947 doar până aici este permis accesul motorizat. Astfel că vizitatorii sunt obligați să lase autoturismele sau motocicletele în parcarea supraetajată din Täsch și apoi să ia trenul electric către Zermatt, stațiunea situată la umbra masivului Matterhorn. Trenurile electrice pleacă vara din Täsch la un interval de aproximativ 20 minute și parcurg distanța până în Zermatt în numai 12 minute, „vegheate” de pe margine de peisajele montane „ca la carte” ale cantonului Valonia.
După ce părăsești gara Matterhorn-Gotthard din Zermatt, foarte curată și bine organizată, unde găsești la discreție hărți și pliante cu informații privind oferta turistică a zonei, pătrunzi într-un orășel de munte care la prima vedere nu pare foarte pitoresc.
Din Täsch circulă către Zermatt un tren electric
Înapoi cu peste 100 de ani
Impresii din Zermatt. Zermatt te întâmpină ca un adevărat furnicar de turiști veniți de prin toate colțurile lumii, un loc atât de înflorit și verde vara că nu ai spune că se află în inima Alpilor, fie ei şi elveţieni. Apoi, pe măsură ce te lași dus de strada pricipală a orăşelului, începe să apară şi Matterhorn, vestitul vârf inabordabil atât de admirat, temut și ameninţător chiar cu silueta sa gri că parcă pare și mai înalt…
Casele și construcțiile din Zermatt păstrează linia tradițională, majoritatea fiind din lemn, cu mușcate mamut la ferestrele baricadate pe vreme rea cu obloane din lemn masiv. Zermatt a fost odată un sat de ciobani, cu oameni simpli obișnuiți să trăiască izolaţi în creierul munţilor până când interesul alpiniştilor pentru acest colţ de lume a crescut, acum aproape 200 de ani. Apoi, când vârful Matterhorn a fost cucerit de englezii temerari care au ales să escaladeze versantul considerat inabordabil, Zermatt a intrat definitiv în circuitul turistic european și mondial. Concurenții direcți ai englezilor, o echipă de italieni, au ales o cale „bătută” și de alți alpiniști și au avut același rezultat: s-au declarant învinşi, chiar dacă nu i-a despărţit mult de șansa de a intra în istorie și a impune stațiunea italiană Cervinia în detrimentul Zermatt.
O întoarcere în secolul al XIX-lea
Schi și drumeții montane în Zermatt. Însă transformarea în staţiunea exclusivistă de astăzi a Zermatt nu-i știrbește arhitectura veche, pitorească ca de sătuc de poveste, ci îi conferă un farmec aparte. Străduțele pietruite sunt pietonale, asta dacă nu punem la socoteală silențioasele vehicole electrice și trăsurile care-i transportă ici-colo pe mai ales turiștii japonezi și chinezi sau pe cei mai vârstnici dintre vizitatori. Mărginite de clădiri la parterul cărora se află tot felul de magazine, restaurante și terase, străduțele Zermatt sunt înțesate de turiști care evident că sunt împătimiţii muntelui şi se vede că trăiesc bine.. În plină vară, unii sunt echipaţi de drumeţii montane, alţii au schiurile în spate, pregătiți pentru ghețarul Theodul care-i aşteaptă cu 21 kilometri de pârtie 365 din 365 de zile, ca şi “fratele” mai mic Hintertux din Austria.
Peste 310 de kilometri de pârtii de schi. Iarna, în zonă e un adevărat rai pentru schiori, fiind amenajate aproximativ 310 de kilometri de pârtii interconectate. Zermatt este cea mai înaltă staţiune de schi din Europa, fiind bine cotată din punct de vedere al calităţii zăpezii, al instalaţiilor şi al serviciilor. Domeniul schiabil amenajat din Zermatt cuprinde trei zone distincte: Rothorn, Gornergrat şi Matterhorn Glacier Paradise.
Ce merită de văzut în Zermatt
Ce să vizitezi în Zermatt. O plimbare prin Zermatt este ca o întoarcere în timp, acum peste 100 de ani. Casele sunt din lemn, cu 1-2 etaje, unele sunt cocoţate pe piloni, dar toate au ferestrele mici şi acoperişurile din ardezie. Pereții sunt din bârne groase- trunchuri de copaci vopsiți în maro, geamurile sunt mici, semn că iarna e grea și lungă pe aici… Unele dintre construcții, fostele grânare, sunt cocoțate pe piloni pentru a preveni invazia șobolanilor. Nu trebuie să ratați o plimbare prin acest orășel pe care poți să-l străbați de la un capăt la altul, relaxat, în nici 30 de minute. Apoi, evadaţi de pe strada principală pe uliţele lăturalnice unde sunt case vechi de sute de ani, hambare și fânare bătute de soare și vânt. Toate au flori multicolore la ferestre şi în faţa porţii, e un mic rai al muşcatelor aici. Nu ai cum să ratezi Biserica din Zermatt din centru, care, cu a sa turlă foarte înaltă în vârful căreia tronează un ceas, cum altfel decât elvețian, care pare că vrea să-l concureze pe Matterhorn la înălţime.
La înălțime sunt și mare parte a hotelurilor de aici și nu mă refer doar la altitudinea de 1.602 metri la care este situat Zermatt, iar celebrul Grand Hotel Zermattenhorf este doar un exemplu. Dată fiind dimensiunea redusă a stațiunii, se poate spune că mai toate hotelurile și pensiunile sunt foarte aproape de pârtii, de Matterhorn, însă cel mai bine vă informați de pe cel mai mare motor de căutare de hoteluri din lume, trivago.ro înainte de a pleca de acasă. Găsiți atât informații despre unitățile de cazare din Zermatt, opinii ale cititorilor cât și prețurile comparative ale marilor site de rezervări.
Foarte aproape se află Matterhorn Museum, o clădire micuță din sticlă, amenajată undergorund. Amplasată între celebrul Grand Hotel Zermatterhof și biserică, muzeul Matterhorn este centrat pe cucerirea piscului Matterhorn în 1865 de către englezul Edward Whymper și echipa sa, aici fiind expuse și replici miniaturale ale unor case tradiţionale din zonă. Sunt rememorate tragediile generate de încercările repetate de a cuceri Matterhorn, aventurile şi mai ales sacrificiile echipei lui Edward Whymper, sunt expuse unele din obiectele recuperate ale alpiniştilor decedați, rulează filme legate de marele Matterhorn. E de înțeles acest demers, de vreme ce peste 500 de persoane şi-au pierdut viaţa încercând să cucerească Matterhorn…
Cât de sus poți ajunge
Adevăratele atracţii turistice ale zonei sunt însă drumeţiile montane, schiatul şi alte sporturi albe şi de ce nu, fotografia…Sunt mai multe trasee cu trenulețul și cu telefericul, toate cu plecare din Zermatt, iar pe drum, până pe culmi, te bucuri de peisajele verzi la început, apoi brazii dispar pentru a face loc vegetaţiei pitice. Când şi când, pe stâncile golaşe îşi fac apariţia dolofanele marmote, iar peisajele vaste şi înălţătoare, cu vârfurile munţilor veşnic înfofolite în zăpadă, cu gheţari, pârâiaşe și cascade făcîndu-şi loc către vale sunt de neuitat. Mai jos, câteva din traseele pe care le puteți face din Zermatt către:
-Klein Matterhorn-la 3.883 m, cu telefericul cel mai înalt din Europa, până la Paradisul de gheaţă Matterhorn. Matterhorn-Express merge până deasupra lacului glaciar Schwarzsee, ajunge la Hotelul Restaurant Schwarzsee aflat la altitudinea de 2.538 m, spre Trockener Steg (2939 m). Cum e de așteptat, traseul până la Klein Matterhorn (3.883 m) este de-a dreptul impresionant.
-Pentru a ajunge la Gornergrat, trenul cu cremalieră pleacă din stațiunea Zermatt și ajunge în nici 25 de minute pe culmile Gornergrat, la 3.089 m.
-La Sunnegga se ajunge cu un funicular, până la 2288 m altitudine, unde este o terasă cu o frumoasă panoramă a celebrului Matterhorn și a altor creste înzăpezite. Detalii despre pârtiile din Zermatt şi din regiune aici.
E bine de știut
Sfaturi și informații practice despre Zermatt. Zermatt este cea mai înaltă staţiune de schi din Europa, fiind bine cotată din punct de vedere al zăpezii, al instalaţiilor şi al serviciilor.
Domeniul schiabil amenajat din Zermatt cuprinde trei zone distincte: Rothorn, Gornergrat şi Matterhorn Glacier Paradise. Preţul unui skipass valabil pe o zi pentru un adult este de aproximativ 50 de euro.
Puteți ajunge la Zermatt și cu Glacier Express, cel mai frumos traseu feroviar este din lume, ar fi de fapt traseul ideal. Trenul călătorește de la Zermatt la Davos sau St Moritz ( și viciversa ) în aproximativ șapte ore, excursia de o zi prin peisaje sălbatice de munte, prin care sunt traversate văi adânci, 91 de tuneluri și peste 291 de poduri impresionante fiind o experiență de neuitat, deși destul de costisitoare. Merită o dată în viață!
Cum ajungi la Zermatt. Cele mai apropiate aeroporturi de Zermatt sunt cele din Milano, la o distanță de 214 km pe E 62 sau de 294 km pe A 2, cel din Zurich se află la 220 kilometri ( traseul pe A4). Berna este la 223 kilometri distanță ( pe A9 și A12) și Geneva la 240 km ( A9) depărtare.
Zermatt este legată printr-o telecabină de regiunea Breuil-Cervinia (Italia), dar traseul poate fi făcut și pe jos.
Despre prețurile practicate peste tot în Eleveția se știe că nu sunt deloc mici, iar Zematt este o stațiune de lux, cea mai scumpă din câte am vizitat eu până acum.
Amatorii de shopping trebuie să știe că aici predomină magazinele de suveniruri și cele de articole sportive și echipamente destinate iubitorilor muntelui, toate la nişte prețuri pe măsura renumelui de staţiune exclusivistă, de top, a Zermatt. La restaurante se servesc bucate tradiţionale, brânza fondue fiind la mare căutare…
Gurmanzii mai fără de dare de mână se pot “trata” cu un cârnat tradițional la un grătar (care pare improvizat) amplasat la coț de stradă sau la un hamburgher la „suprapreț” la cel mai mare lanț fast-food cu nume de rățoi:) .
Sper că ți-a fost de folos acest material și te aștept să ni te alături pe Facebook! Anunță-i și pe prietenii tăi că ai citit ceva interesant, dă-ne Like si Share!
Visează, iubește, călătorește! Drum bun!
Mulțumesc că ați citit acest material! Zermatt, gara și autogara ( foto sus)
Biserica din Zermatt și crucile unor alpiniști accidentați în escaladări
Peisaj elvețian comun, către granița cu ItaliaZeci de kilometri de autostradă, prin tunel și pe piloni, la peste 2.000 de metri
Prezentare profesionista,rafinata,cosmopolita,romantica…Magnifique!
Mille-Merci !!
Valy Stefan
ghid de turism
Ne dorim cititori care apreciază ceea ce facem cu pasiune și cu respect. Suntem onorați că și experții în turism, precum sunteți Dv, ne citesc și ne dau LIKE! Mulțumim!