Care sunt drepturile pasagerilor în cazul întârzierii, anulării sau suprarezervării zborurilor (overbooking). Ce drepturi ai în cazul în care eşti nevoit să-ţi anulezi călătoria sau bagajul ţi-a fost rătăcit, potrivit unui document al Centrului European al Consumatorilor din România.

Cazurile în care se amână sau anulează, din diferite motive, cursele aeriene sunt tot mai frecvente şi le cauzează clienţilor companiilor aviatice nu doar neplăceri ci şi pagube materiale. Indiferent dacă o cursă se amână sau anulează din motive tehnice, din cauza unor condiţii meteo nefavorabile sau situaţii excepţionale, a unor greve sau a atentate, pasagerii curselor aeriene care au bilet către unul dintre aeroporturile din UE au anumite drepturi.

Pasagerii au drepturi şi în cazul în care sunt în imposibilitatea de călători la data când şi-au programat călătoria.

Ce drepturi ai când eşti în imposibilitatea de a călători

Dacă ai rezervat şi ai plătit pentru un bilet pentru un zbor programat la o anumită dată şi eşti în imposibilitatea de a-l utiliza, din motive personale de exemplu, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să informezi compania aeriană sau agenţia prin intermediul căreia ai rezervat biletul, cât mai repede cu putinţă. “Cu cât anunţi mai repede, cu atât mai mare este posibilitatea de a evita costurile anulării biletului”, informează Centrul European al Consumatorilor din România.

Dacă doreşti să amâni călătoria şi să utilizezi biletul la o dată ulterioară, ai posibilitatea să faci acest lucru, cu condiţia ca biletul să mai fie încă valabil, plătind, în schimb, o taxă de schimbare a rezervării.

Dacă eşti nevoit să-ţi anulezi călătoria, pentru a ţi se restitui contravaloarea biletului, în mod normal va trebui să returnezi biletul nefolosit într-o anumită perioadă de timp. Pentru biletele la preţ special sau pentru zborurile supuse unor condiţii speciale, regulile pot fi diferite. Pentru a afla mai multe detalii, ar trebui să contactezi agenţia sau operatorul aerian.

Important! Dacă ar fi trebuit să zbori cu o cursă neregulată (charter) şi trebuie să anulezi călătoria, nu vei primi banii înapoi decât dacă parafat o asigurare valabilă în cazul anulării zborului, care oferă acoperire în anumite situaţii. Totuşi, dacă anulezi călătoria cu o anumită perioadă de timp în avans, uneori este posibil să primeşti cel puţin o rambursare parţială. Pentru mai multe detalii trebuie să consulţi “Condiţiile generale” ale operatorilor aerieni.

În cazul în care doreşti să oferi biletul unei alte persoane, trebuie să ai în vedere faptul că acest lucru nu este posibil decât în măsura în care operatorul aerian îl permite prin “Condiţiile generale”. Dacă transferul este permis, este posibil să ţi se solicite plata unor taxe suplimentare.

Drepturi în cazul unei întârzieri a bagajelor

Dacă din cauza unei întârzieri a bagajelor suferi un prejudiciu suplimentar, art. 19 şi 22 din Convenţia de la Montreal din 28 iunie 2004 îţi permit să obţii o compensaţie. Compensaţiile pentru prejudiciile provocate pasagerilor sunt limitate la 4.150 drepturi speciale de tragere (DST), aproximativ 15.800 RON (1DST = 3.8068 lei). În cazul pierderii sau întârzierii bagajelor tale, va trebui să te adresezi mai întâi serviciului de bagaje din aeroport şi să completezi un formular de plângere. Dacă bagajul este găsit, compania are obligaţia de a-l livra la adresa menţionată în formular, fără nici o taxă suplimentară. Dacă din cauza întârzierii trebuie să faci cheltuieli suplimentare (pentru haine, produse de toaletă etc.), operatorul aerian va trebui să plătească o compensaţie de până la 1-000 DST.

Va trebui să probezi prejudiciul. Aşa că nu uita să păstrezi eventualele bonuri sau chitanţe. Cererea de compensaţii va trebui trimisă operatorului aerian în termen de 21 de zile de la data recuperării bagajelor, cel mai târziu !

Drepturile pasagerului în caz de întârziere, anulare, suprarezervare a zborurilor

Compania aeriană trebuie să respecte orarul anunţat, cu excepţia cazului în care poate proba intervenţia unei situaţii de forţă majoră. În anumite situaţii, răspunderea operatorului poate fi limitată, de exemplu în cazul în care clientul sau o terţă parte se află în culpă.

Dacă este cazul, contravaloarea biletelor trebuie rambursată în termen de 7 zile, în numerar, prin transfer bancar sau cec. Rambursarea sub forma unui voucher poate fi realizată numai dacă există o accord exprimat în scris.

Ce drepturi ai când e grevă. În cazul unei greve, operatorul aerian nu va răspunde dacă greva este provocată de angajaţi care nu sunt direct plătiţi de operator, greva nu a putut fi prevăzută sau dacă operatorul demonstrează că a luat toate măsurile necesare pentru evitarea prejudiciului.

Dacă personalul operatorului aerian intră în grevă, operatorul răspunde direct şi ar trebui să primeşti compensaţii.

Drepturile pasagerilor în cazul unei întârzieri a cursei

Dacă locul de plecare se află în Uniunea Europeană sau dacă locul de plecare se află într-un stat terţ din afara UE către un aeroport din UE şi zborul este efectuat de o companie europeană, ai dreptul la asistenţă imediată din partea companiei aeriene. Condiţia este ca întârzierea să fie de:

  • timp de două ore sau mai mult, în cazul zborurilor de până la 1.500 de kilometri sau
  • timp de trei ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1 500 de kilometri şi al oricăror alte zboruri cuprinse între 1-500 şi 3.500 de kilometri sau
  • timp de patru ore sau mai mult, în cazul zborurilor de peste 3.500 km sau în afara UE.

Asistenţa constă în oferirea de alimente şi băuturi în cantitate suficientă, luând în considerare întârzierea, ca şi oferirea unor mijloace de comunicaţie gratuite pentru a-ţi putea informa rudele sau orice altă persoană despre întârziere (telefon, e-mail, fax).

Dacă întârzierea acoperă una sau mai multe nopţi, compania trebuie să ofere cazare într-un hotel şi transferul de la aeroport la hotel.

În orice caz, dacă întârzierea anunţată este mai mare de 5 ore, compania trebuie să-ţi ofere rambursarea contravalorii biletului, pentru partea sau părţile neutilizate, şi pentru partea sau părţile deja utilizate, dacă zborul nu mai serveşte niciunui scop în legătură cu planul original al călătorului. Dacă este nevoie, compania trebuie să ofere un zbor gratuit spre primul punct de plecare, cât mai repede.

În cazul anulării cursei, vei avea dreptul la asistenţă din partea operatorului aerian ca şi în cazul întârzierii. Compania va trebui să ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea, în termen de şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, – un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil;
  • redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil sau
  • redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

În afara acestor posibilităţi, aveţi dreptul de a solicita compensaţii în cuantum de:

  • 250 € pentru toate zborurile de până la 1.500 km,
  • 400 € pentru toate zborurile intracomunitare între 1.500 şi 3.500 km,
  • 600 € pentru celelalte zboruri.

Dacă vă este oferit un alt zbor, iar momentul sosirii la destinaţie nu depăşeşte ora prevăzută pentru zborul iniţial, compensaţia poate scădea cu 50%.

NU puteţi solicita compensaţii atunci când aţi fost avertizat asupra anulării zborului:

  • cu cel puţin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută sau
  • într-un termen cuprins între două săptămâni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi vi se oferă o redirecţionare care să vă permită să plecaţi cu cel mult de două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungeţi la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută sau
  • cu mai puţin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi vi se oferă o redirecţionare care să vă permită să plecaţi cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungeţi la destinaţia finală în mai puţin de două ore după ora de sosire prevăzută.

Compania aeriană nu va trebui să plătească compensaţii în cazul în care anularea este cauzată de o situaţie de forţă majoră.

În cazul unei suprarezervări – dacă aţi rezervat un bilet de avion dar când aţi ajuns la biroul de check şi vi se spune că nu mai sunt locuri disponibile în avion, aveţi dreptul de a primi asistenţă, rambursarea sumelor plătite sau redirecţionare, compensaţii (vedeţi mai sus).

Sper că ți-a plăcut și acest articol și că te-a informat ! Intră în comunitatea noastră, vino alături de noi pe Facebook ! Îți mulțumim pentru Like și Share, așa ne arăți că apreciezi ceea ce facem 🙂

Visează, iubește, călătorește! 

Pin It on Pinterest

Share This

Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Află mai multe despre modulele cookie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close