Toate țările au ceva interesant, peisaje minunate și forme de relief variate și toate vor să le promoveze, dar doar România are Transilvania, mitul lui Dracula, personaje precum Vlad Țepeș, legendele, ospitalitatea și zâmbetele sincere ale oamenilor și acestea merită promovate. Acesta a fost mesajul pe care Taleb Rifai, secretarul general al Organizației Mondiale a Turismului (OMT -UNTWO), l-a transmis presei, oficialilor guvernului cu atribuții în turism cât și lumii întregi la conferința pe tema Managementul Destinațiilor Turistice de la Palatul Parlamentului din București, pe 23 iunie 2016.
Sloganul sub care se promovează brandul turistic al României începând cu 2010 este „Explorați Grădina Carpaților”, vă aduceți aminte de el?
Iată ce “produse autohtone” au succes nu doar la publicul larg din toată lumea ci și la cel mai restrâns, specializat, care a vorbit prin vocea omului cu cea mai înaltă poziție în OMT: Transilvania (cu tot ce înseamnă ea-istorie și cetăți medievale, sate unde se mai păstrează tradițiile și biserici vechi fortificate), tradițiile în general, ospitalitatea și miturile cu vârcolaci și vrăjitoare.
De remarcat că “umbra” lui Dracula aduce mulți turiști dornici de povești și experiențe tenebroase, deși, de peste 15 ani, nu există acțiuni de promovare oficiale pe această temă. Castelul Bran este unul dintre cele mai vizitate muzee din România, mare parte dintre turiști fiind străini. Încet, începe să-și facă loc în lumina reflectoarelor și personajul real după care Bram Stocker a inventat povestea care i-a adus celebritatea, Vlad Țepeș.
Zâmbetele de pe fețele oamenilor din București, pe care mulți dintre noi nu le observăm, i-au atras atenția în acest an lui Taleb Rifai, aflat la a cincea vizită în țara noastră. „În București, turistul va fi impresionat de zâmbetele pe care le au oameni de aici. Eu călătoresc foarte mult și aici este un zâmbet real și foarte dulce, pe care nu îl vezi în alte locuri în lume. România a devenit o poveste de succes în turism și merită mai mult decât ceea ce are acum”, a spus Taleb Rifai.
Oficial, ne merge bine
Așadar, oficial, ne merge bine. Căci veștile dinspre industria ospitalității din România sunt bune, ne bucurăm de aprecieri, cel puțin dacă ar fi să ne luăm nu doar după declarațiile lui Taleb Rifai, care a sesizat faptul că România a devenit „o poveste de succes” a turismului. El spune că vrea să fie parte a acestei povești de succes, pentru că crede în România. “De ce sunt aici, pentru că eu cred în România. Este o poveste de succes și vreau să fac parte din ea”, a punctat Taleb Rifai.
Însă, voalat, oficialul OMT a pus și degetul pe o rană care nu vrea să se vindece. “Dacă nu crezi în țara ta, nimeni nu va crede, iată o realitate foarte importantă pe care trebuie să o reținem. România trebuie să aibă o voce mai clară prin care să cheme turiștii”. Așadar, e nevoie de dedicare, coerență și strategie unitară în turism. Adică de acele lucruri care au rămas, alături de o infrastructură adecvată de transport, doleanțe pe care aproape toți cei implicați în domeniu le au și acum, după 26 de ani de economie de piață.
Ar putea fi cel mai bun an din turism
O altă veste bună vine dinspre statisticile oficiale. Anca Pavel-Nedea, președintele Autorității Naționale pentru Turism ( ANT), spune că am putea vorbi în acest an de o creștere de minimum 18% a numărului de turiști și de cel mai bun an de după Revoluție. Potrivit lui Pavel-Nedea, în primele patru luni ale anului, „numărul de înnoptări a avut o creștere de 13%, iar în unitățile de cazare clasificate a fost un grad de ocupare de 22%. Sosirile străinilor au fost în creștere cu 11% față de aceeași perioadă. Știu că am început greu, dar comparativ cu alte țări creșteri atât de mari înregistrează doar câteva țări”, a arătat ea.
Asociere cu branduri de succes
Poate că acesta este un început al acțiunilor de promovare mai eficiente, cu bani mai puțini. Bugetul de promovare a brandului turistic și de atragere de turiști străini pentru acest an este de două milioane de euro( un sfert din bugetul pe 2015-n.red.), dar pentru următorii patru ani s-a luat în considerare alocarea unui buget minim anual de circa cinci milioane de euro, a punctat președintele ANT. Instituția a încheiat parteneriate de promovare a brandului turistic atât cu Salina Turda, care așteaptă în acest an aprox. 600 mii de vizitatori, cât și cu organizatorii festivalului UNTOLD, cu cei ai Festivalului Anonimul și ai Festivalului George Enescu.
Iată și câteva declarații mai interesante ale secretarului general al OMT
-Potrivit lui Taleb Rifai, regula de aur în turism este să fie investită în promovarea turismului minim 1% din veniturile realizate.
-Rifai susține că, deși economiile lumii nu au ieșit din criză, oamenii continuă totuși să călătorească, dar recuperarea după criză este “fragilă”.
”În 2015 am avut în jur de două miliarde de călători. Turismul a contribuit la PIB-ul mondial cu 10%, a generat 3,5 miliarde dolari cheltuiți zilnic de turiști undeva în lume”.
În urmă cu 66 de ani, doar 22 milioane de călători și-a făcut vacanțele în altă țară, potrivit datelor OMT.
-”Azi, turismul e condus de două tendințe principale: revoluția călătoriei și cea IT. Prin social media, tehnologia a furnizat un mediu prin oamenii au realizat că sunt mai importanți decât guvernele și mai importanți decât companiile pentru care lucrează”, a spus Rifai.
– În prezent, unul din 11 de locuri de muncă la nivel mondial este generat de turism. Fiecare 10 locuri de muncă din în turism crează alte 14 locuri de muncă colaterale, potrivit OMT.
”Turismul este unul din cele mai eficiente instrumente diplomatice. Cu cât oamenii vor călători mai mult, cu atât va deveni o lume mai bună. În turism noi credem că afacerea noastră este să ajutăm lumea să devină un loc mai bun”.
„Doar România are Transilvania și numai România poate pretinde această proprietate. Cei din țările nordice aduc turiștii să dea mâna cu Moș Crăciun. Ar trebui să spuneți și voi: „Veniți și întâlniți-vă cu Dracula, veniți și dați mâna cu Vlad Țepeș, veniți să îi ascultați miturile!”. Asta e ceea ce vindem noi: vise și viziuni, pentru că, la sfârșitul zilei, suntem cu toții copii”.
„Ca și în orice alt business din lume, trebuie să investești ca să produci bani. Regula de aur este să investim în promovare minimum 1% și maximum 2,5% din venituri. Iar Ministerul Finanțelor ar trebui să realizeze că, atâta timp cât se investește în turism, acești bani se întorc la stat sub formă de taxe, de TVA, de stimulente, de taxe pe teren”, a concluzionat Rifai.