Deși are un potențial impresionant și este pe locul codaș la incoming în Europa, România pare că nu-și dorește mai mulți turiști străini… Se autoizolează România?

State precum Spania și Grecia adoptă măsuri tot mai restrictive pentru că au prea mulți turiști străini dar noi, care avem cel mai mic număr de vizitatori străini din Europa, pare că facem tot ce putem pentru a nu încasa mai mulți bani la bugetul de stat de la turiștii străini. În orice țară, aducerea de turiști străini este o formă de export. După desființarea birourilor de promovare turism și prezența cel puțin modestă, dacă nu rușinoasă, la târgurile importante de turism din lume, vin alte tăieri ale bugetelor de promovare.

Mix de promovare fără târguri internaționale

Cea mai recentă acțiune: reducerea sau desființarea bugetelor pentru participarea la târgurile internaționale. Astfel, Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a luat act “cu stupoare” de declarațiile recente ale domnului Radu Miruță, ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, care a afirmat că nu vede rostul târgurilor internaționale de turism și că nu a mai semnat finanțarea participării României la acestea.

Dar ANAT consideră că domnul Radu Miruță este de bună-credință. Provenind din zona IT, probabil că se gândește la soluții de promovare digitală a României. Numai că promovarea turistică eficientă nu se rezumă la mediul digital. Ministrul de resort poate solicita ajutorul specialiștilor din industrie pentru a lua cele mai bune decizii. ANAT a fost și este, ca organizație și prin membrii din asociație, la dispoziția membrilor Guvernului pentru a sprijini luarea celor mai bune decizii, venind cu experiența din zona privată.

 Turismul contribuie cu 10% la PIB-ul global și este al doilea angajator ca importanță.
Târgurile de turism din Londra și Berlin nu sunt opționale

La târgurile internaționale de la Londra și Berlin participă anual peste 180 de țări din cele 195 existente. Nu este o opțiune să nu fii prezent la aceste evenimente. De exemplu, Albania a avut la ITB Berlin 2025 trei standuri pe o suprafață de peste 800 mp, fiind țara parteneră oficială a târgului. Cel mai probabil, Albania a cheltuit pentru un singur târg cât întreg bugetul anual al României pentru promovarea turistică.

În același timp, deficitul balanței de plăți al României la capitolul turism a atins un nou nivel record în 2024, ajungând la 4, 298 miliarde euro, în creștere cu peste 16 % față de cele 3, 694  miliarde euro din 2023, potrivit datelor Băncii Naționale a României

Turiștii românii investesc în alte țări pe care le vizitează în număr tot mai mare și cheltuie tot mai mult. Dar aproape 60 % dintre români nu-și permit o vacanță de o săptămână, departe de casă, potrivit Comisiei Europene
Albania: 11 milioane turiști străini, Bulgaria, 13 milioane

„Am urmărit cu stupoare declarațiile ministrului Radu Miruță, care spune că nu vede rostul târgurilor de turism externe! Așa se întâmplă când în fruntea unui domeniu ajung persoane fără legătură cu el! Astăzi, România este pe ultimul loc în Europa la numărul de turiști străini – 2,5 milioane în 2024, în timp ce Albania a avut 11 milioane, iar Bulgaria 13 milioane! Dacă domnul Miruță renunță la aceste târguri, România va dispărea definitiv de pe piața turistică internațională! Iar bugetul de 2 milioane de euro? Este ridicol! Este un buget de firmă, nu de țară! Este suficient pentru promovarea într-o singură piață, nu în 195 de țări, din care cel puțin 7 sunt absolut prioritare! Am desființat birourile externe de promovare. Dacă tăiem și târgurile, mai bine închidem turismul de incoming! O fi și asta o soluție… Ce ne mai trebuie turiști străini? Să ne plimbăm banii în familie! Din păcate, turismul românesc a fost distrus de toate guvernele, dar acesta parcă face un efort special să-l îngroape. Nu avem Autoritate Națională pentru Turism, nu avem secretar de stat de specialitate, am închis birourile externe, iar acum vrem să renunțăm și la târguri? Atunci să închidem tot!”, declară Dr. Alin Burcea, președintele ANAT.

Buget anual minim: 30 de milioane de euro pentru promovare

Târgurile de turism reprezintă doar o parte a unui mix necesar de marketing turistic, apreciază ANAT, dar România are nevoie de o actualizare a strategiei de brand de țară. Logo-ul cu „frunza” nu este greșit, dar poziționarea, mesajele și piețele țintă trebuie urgent adaptate la realitatea actuală. România are nevoie de un buget anual de minimum 30 de milioane de euro pentru promovare, cercetare de piață, angajarea de specialiști și branding național. Numai așa putem atinge ținta de 10 milioane de turiști străini anual, cu un aport de miliarde de euro în plus la PIB. Turismul este un sector strategic și de imagine, care atrage nu doar turiști, ci și investitori.

Membru fondator al Organizației Mondiale a Turismului ONU

România, din poziția de membru fondator al Organizației Mondiale a Turismului de la ONU, membră în Consiliul Executiv, cu o poziție de Președinte al acestei organizații (2012-2013) și țară pilot în perioada anilor ’70 și ‘80 pentru școala de turism mondială ajunge să fie la coada topurilor de export de servicii prin turismul de incoming.  

 Unde au călătorit românii în străinătate în acest an și câți bani au cheltuit? 

 Sperăm că ți-a plăcut și te-a inspirat acest rticol despre turismul din România.

Te aștept pe Facebook și Instagram, mulțumesc pentru Like și Share ! 

Visează, Iubește, Călătorește! 

Drum bun!

error: Acest continut este protejat!!

Pin It on Pinterest

Share This