Nicolae Demetriade, fondatorul și directorul general al World Travel și președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), vorbește, în exclusivitate pentru ConsilierTurism, despre situația dramatică și perspectivele de redresare a turismului. “Cea mai inteligentă măsură pe care ar trebui să o ia guvernanții ar fi de a înțelege rolul pe care turismul îl poate avea în viitorul României“ și să adopte măsuri în consecință, declară Dl. Nicolae Demetriade.

Multe din vechile obiceiuri se vor schimba

– ConsilierTurism.ro: Este o criză fără precedent, în care operatorii din turism au fost prinși și, deocamdată, “luminița de la capătul tunelului” pare destul de departe. Cum va fi “viața” unei agenții de turism, a unui tour operator, după această pandemie?

– Nicolae Demetriade (N.D.): Nu știm cum va arăta viața unei agenții de turism dupa criză. Nimeni nu a mai parcurs o asemenea etapă. Nu există manuale sau studii despre viața după pandemia de Covid 19.

Suntem însă siguri că multe din vechile obiceiuri se vor schimba. În mod sigur, turismul de masă se va tempera, iar turiștii vor căuta destinații mai sigure, mai liniștite, mai accesibile. România ar putea deveni în mod sigur mai atractivă.

– Care ar putea fi principalele efecte ale schimbărilor organizatorice și poate structurale pentru personalul agențiilor supraviețuitoare după această pandemie de COVID-19?

– N.D.: Personalul agențiilor de turism va trebui să fie extrem de atent în comunicarea cu pasagerii, în coordonarea cu partenerii externi, în efectuarea rezervărilor la companiile aeriene.

 Va crește responsabilitatea agenților de turism, cei care sunt interfața cu clienții și cărora trebuie să le ofere încredere în serviciile care le contractează.

Turiștii, mai atenți la condițiile contractuale

– Dar pentru clienții acestora? Cum va influența această pandemie relația turist-agenție?

N.D.: În mod sigur se va schimba și mentalitatea pasagerilor, care nu vor mai alerga doar după cel mai scăzut preț, vor fi mai atenți la condițiile oferite de pachetul turistic și la obligațiile ce revin atât agenției cât și călătorului. Vor aborda cu mai mult interes colaborarea cu agențiile de turism, unde vor găsi un corespondent în eventuale situații de criză. Va fi mult mai ușor să negocieze cu un agent de turism decât cu un sistem de rezervări prin internet.

– Câți oameni lucrează în total în agențiile membrilor ANAT?

– N.D.: Discutând de toate agențiile de turism licentiate, sunt peste 12.000 angajați, iar din rândul membrilor ANAT sunt peste 80 %.

– Ce se întâmplă în acest moment cu angajații agențiilor de turism?

– N.D.: Sunt situații diferite la agențiile de turism, în funcție de specificul zonei de activitate. Majoritatea personalului însă lucrează de acasă pe internet, pentru a clarifica situațiile în care serviciile de călătorie au fost anulate și călătorii solicită rambursarea banilor plătiți în avans. Sunt însă și foarte mulți angajați care sunt în șomaj tehnic sau care au fost disponibilizați. Toți așteaptă trecerea pandemiei, toți vor întelege că sănătatea este prețioasă iar un loc de muncă este extrem de important.

Avansurile de la turiști, achitate pentru garantarea rezervărilor

– Câţi dintre turiştii români au optat pentru anularea vacanţelor? Sunteți confruntați cu numeroase cereri de rambursare sau mai degrabă turiştii au ales amânarea vacanţelor?

– N.D.: Situația turiștilor care au solicitat anularea vacanțelor se regăsește în statistica înregistrată pe site-ul deschis de Ministerul Economiei -Direcția Generală pentru Turism, dar în mod sigur nu este completă. Mulți turiști au înțeles că este rezonabil să accepte un voucher pentru reprogramarea unei vacanțe/pachet de călătorie pentru o perioadă de 18 luni, dar această modalitate trebuie legiferată cât mai urgent.

 Trebuie să înțeleagă toți turiștii că agențiile de turism nu au păștrat banii primiți în avans ca acum să-i poată restitui. Avansurile de la turiști au fost achitate la partenerii externi, la hoteluri și companii aeriene pentru a se garanta rezervările efectuate.

Măsuri urgente pentru sprijinul turismului

– E o situație de-a dreptul dramatică. E evident că este nevoie de ajutorul statului în industria ospitalității. Care ar fi cele mai inteligente și urgente măsuri pe care poate să le ia guvernul pentru a ajuta industria să supravietuiască?

 – N.D.: Cea mai inteligentă măsură pe care ar trebui să o ia guvernanții ar fi de a înțelege rolul pe care turismul îl poate avea în viitorul României. Dacă vor înțelege acest lucru și vor trata industria ospitalității ca fiind o industrie prioritară de dezvoltare, atunci vor lua și măsuri în consecință.

– Care sunt măsurile de suport, cele mai importante, de care au nevoie acum agențiile de turism din România?

 – N.D: Nu este un secret pentru nimeni că nici în condiții normale de activitate rezultatele financiare ale activității agențiilor de turism nu sunt spectaculoase. De trei luni, acestea nu mai înregistrează nici o sursă de venit, iar revenirea la activitate se prefigurează spre sfârșitul anului. Cine va rezista până atunci, ce se întâmpla cu personalul?

Sunt probleme pe care le ridicăm zilnic guvernanților, care empatizează cu noi, dar care încă analizează un răspuns la cererile noastre. Am solicitat modificarea unor prevederi din OG 2/2018 privind condițiile de anulare a pachetelor de servicii de călătorie și combinarea șomajului tehnic cu munca flexibilă, astfel încât personalul din agenții să poate fi menținut în activitate o perioadă cât mai mare.

Deoarece șomajul tehnic va dispărea odată cu ridicarea stării de urgență, pe 15 mai 2020, am solicitat suspendarea plății taxelor și impozitelor pe salarii pe o perioadă de șase luni.             

Altfel, foarte multe agenții vor fi obligate să renunțe la personal, iar acesta va îngroșa rândurile șomerilor – de care va trebui să se ocupe tot statul.

 Am mai propus legiferarea acordării de vouchere de călătorie pentru pachetele de servicii și servicii unice anulate ca urmare a pandemiei Covid 19, cu posibilitatea reprogramării acestora pe o perioadă de 18 luni. În caz contrar, agențiile de turism nu au de unde rambursa banii și vor fi obligate să intre în insolvență.

Cine va câștiga atunci? Nici turistul, nici agenția, nici guvernanții care se vor pregăti în curând de alegeri.

 Este nevoie și de acordarea de granturi pentru refacerea capitalului de lucru prin programul gestionat de Ministerul Fondurilor Europene, care a primit sume importante de la UE pentru refacerea capitalului de lucru al IMM-urilor.

Revenirea nu va fi imediată
– După ce va fi aprobat un vaccin anti COVID-19, în cât timp își poate reveni turismul?

– N.D.: Nu ne așteptăm la o revenire imediată, chiar dacă am parcurs cu toții o perioadă lungă de stres, obligați de starea de urgență și distanțarea socială.

Toți cei care lucrează în industrie se pregătesc intens, cheltuie sume importante pentru a răspunde viitoarelor condiții sanitare, dar nu putem să nu luăm în calcul și faptul că este posibil ca prioritățile omenirii să se schimbe.

– Cum credeţi că vor arăta vacanțele și călătoriile după sfârşitul pandemiei COVID-19?

– N.D.: Probabil că pentru un timp turiștii vor aprecia mai mult vacanțele care să le ofere mai multă siguranță sanitară și mai puțină aglomerație.

După ce se va găsi antidotul pentru Covid 19, turiștii vor reveni la obiceiurile anterioare, fiindcă vacanțele sunt așteptate în fiecare an, cu aceeași nerăbdare.

– După terminarea crizei, vor fi unele destinații mai solicitate decât altele, comparativ cu perioada de dinainte?

 – N.D.: Nu are nimeni o experiență anterioară pentru a anticipa care destinații vor fi mai solicitate, dar în mod cert, turiștii vor fi mai atenți la alegerea acestora iar agențiile de turism vor trebui să adapteze oferta la cerintele pieții.

– Bătălia va fi probabil pe tărâmul câștigării încrederii consumatorilor în ceea ce privește siguranța în asigurarea sănătății. Nu există riscul ca unele destinații considerate mai sigure din punct de vedere al securității sănății să se supraaglomereze?

– N.D.: Ne-am dori ca și România sa devină o destinație considerată mai sigură și să ne punem problema supraaglomerării.

 Industria croazierelor revine “pe val”

– În opinia Dvs, care ar putea fi principalele modificări ale obiceiurilor de consum ale turiștilor români generate de această criză?

– N.D.: În mod sigur turiștii nu vor mai alerga după cele mai mici oferte tarifare și vor pune accent pe siguranța sanitară și pe liniște.

– Industria croazierelor a cunoscut o dezvoltare uimitoare în ultimii ani. Impactul COVID-19 asupra sa a fost cel mai vizibil, încă din primele momente ale crizei. Cum vedeți evoluția acesteia în următorii ani?

Este posibil să se schimbe și ierarhiile din piață

– N.D.: Industria croazierelor are mari șanse de a deveni mai atractivă, fiindcă la bordul vaselor se vor lua măsuri sanitare mult mai stricte și mai sigure, se vor oferi programe de entertainment mult mai diversificate și profesioniste, serviciile de masă vor fi la un înalt standard de calitate și siguranță. Probabil că se vor cauta destinații cât mai sigure, care să redea încrederea turiștilor.

-Tot mai muli oamenii migrau către achiziționarea de servicii turistice on-line. Este această criză o oportunitate pentru agențiile de turism de a recâștiga terenul pierdut?

– N.D.: În mod sigur, turiștii vor aprecia, după această criză, cât de important este să poata discuta cu un agent de turism la telefon atunci când se produce un eveniment neașteptat. Și cât de e important este ca agenția sa gaseasca solutii alternative.

– Există pericolul ca piața să se concentreze în mâinile marilor jucători, după terminarea pandemiei?

– Nicolae Demetriade: Consider că în acestă criză tocmai marii jucători au avut cele mai mari pierderi. În mod sigur este posibil să se schimbe și ierarhiile din piață. Este important ca după criză, antreprenorii din turism să vină cu idei noi de relansare a businessului și în primul rând să redea turiștilor încrederea în agențiile de turism.

Sper că interviul cu Dnul Nicolae Demetriade, președintele ANAT și fondatorul World Travel a fost interesant. și util. Nicolae Demetriade este una dintre cei mai importante personalități din transportul și turismul din România.

Înființată în 2008 de Nicolae Demetriade, World Travel este tour operator, agent general de vânzări pentru România și Rep. Moldova al companiilor de croaziere Azamara, Celebrity Cruises, Royal Caribbean International și al companiilor aeriene FlyDubai și Emirates.

Visează, iubește, călătorește®! Drum Bun!

#consilierturism #covid19 #dupăcovid #anat #românia #promovezromânia #travelblogger

error: Acest continut este protejat!!

Pin It on Pinterest

Share This