Statiunea croata Opatija m-a intampinat cu o supriza: nu „stiam” unde am ajuns: in Italia, pe Coasta Amalfi, ori in Spania, pe Costa Brava sau pe Coasta de Azur, Franta. La fel de bine puteam sa cred ca ma aflam in nu stiu ce statiune mai cosmopolita dintr-o insula din Grecia si, daca ma ghidam strict dupa arhitectura cladirilor, puteam sa jur ca am ajuns in Austria.
Situata intr-un cadru natural deosebit, cu peisaje montane care se prabusesc navalnic in mare, cu plaje izolate si golfuri stancoase, golase, care alterneaza cu zonele cu vegetatie mediteraneana, intreaga Riviera Opatija, nu doar statinea cu acest nume, este o destinatie de top de la Adriatica.
 
Un „decor” austriac la Adriatica
Situata la poalele muntilor Ucka ( de aproximativ 1.400 metri inaltime), in golful Kvarner, la intalnirea Adriaticii cu peninsula Istria, in apro­piere de Rijeka, statiunea Opatija a fost bragoslovita in primul rand cu o amplasare naturala de invidiat, la care se adauga si un microclimat deosebit. De la aceste doua premise a pornit si apoi s-a consolidat, de peste un secol, faima Opatijei de statiune balneoclimaterica de prim rang.
„Doamna cu pescarusul”, emblema statiunii Opatija

Lungomare Opatija, plina de flori si arbusti
Satul de pescari Volosko, la un km distranta de Opatija, este un loc numai bun de pictat sau fotografiat
Golful Kvarner
Combinatia fericita mare-munte-flora la care se adauga arhitectura cu puternice influente austriece ofera Opatijei un parfum aparte. Este o zona salbatica dar bine sistematizata in acelasi timp, cu o infrastructura moderna, in care se incadreaza perfect multe cladiri mai vechi, construite in stil Art Nouveau, maiestuoase si foarte bine intretinute. Este un loc elegant si rustic in egala masura. Ce poti sa ceri mai mult de la o destinatie de vacanta?
Ei bine, gastronomia locala este rafinata (m-am convins ca in zona litorala a Croatiei se mananca cele mai reusite bucate din peste si fructe de mare din sudul Europei), serviciile sunt de buna calitate, distractia e de bun simt, nimic nu te agaseaza, la nicio ora, nici de pe terasele restaurantelor sau din cluburi. Nu tu manele sau zdranganit de muzica orientala, nu tu bubuit de boxe in aer liber, langa hoteluri sau pe strazi, nu tu claxoane, nu tu gunoaie…nici macar un muc de tigara…nu ca mi-ar fi fost dor!
Sunt nenumarate restaurante pe faleza de 12 km lungime precum si baruri si terase din care poti sari direct in mare, daca tii neaparat 🙂

Nimic nu pare improvizat in Opatija, asa cum iti mai lasa imprsia unele statiuni din Grecia sau Turcia (desi imi plac ambele destinatii care au incontestabil farmecul lor). Nimic nu este nimic lasat la voia intamplarii sau neingrijit. Nu vezi nicio farama de praf sau vreun copacel uscat, ca sa nu mai vorbim de iarba vestejita sau locuri virane…Si parca si croatii din zona, neam mandru nevoie-mare de altfel, sunt mai apropiati de turci si greci, si nu vorbesc de apropierea geografica ci de atitudinea fata de oaspeti… :). Sunt mult mai deschisi, mai opitalieri, mai zambitori. Nu de alta, dar sunt destul de multe lanturi hoteliere austriece in zona…
Lovran
 
Cateva repere
*Austria. Austriecii au fost primii turisti „straini” de aici, acum peste 160 de ani, cand statiunea Opatija a devenit preferata pentru vacante a familiei imperiale, urmata repede de bogatasii austrieci.
*Turismul in zona Opatija, care se autoprezinta ca avand cea mai lunga traditie a industriei ospitalitatii din Croatia, isi are radacinile in Vila Angiolina (datand din 1844), constructie comandata de un bogatas local care a reusit sa-l atraga ca oaspete pe nimeni altul decat pe imparatul Franz Josef. O reclama mai buna nici nu se putea…In timp, acestuia i-au urmat alte capete incoronate din intreaga Europa, dar si personalitati din diferite domenii precum Anton Čehov, Gustav Mahler, Isadora Duncan, James Joyce, Gustav Einstein, etc .
Vila Angiolina, locul de unde a inceput istoria turismului in Croatia
*Investitii. Trebuie amintit ca investitiile companiei de cai ferate austriece realizate pana la inceputul secolul XX in infrastructura de transport dar si in hoteluri, sanatorii, parcuri si chiar in 7 km de faleza „Lungomare„-„Obalni put” in croata- au propulsat turismul din zona Opatija si continua sa-l sustina. Austriecii au dezvoltat aici cateva zeci de centre de recuperare a sanatatii, datorita climatului special din zona, greu de gasit in tara lor.
*Traditie. In anul Rascoalei taranilor romani de la Flamanzi, in zona Opatija existau deja peste 240 de hoteluri si 12 sanatorii austriece, deservite de 62 de doctori. Astazi, zona isi cauta locul ca o destinatie de spa, insa in afara sezonului cald hotelerii de aici traiesc foarte bine si datorita business travel…
Lungomare, faleza impecabila de 12 km 
*Pe Riviera Opatija se afla atat cosmopolita statiune Opatija cat si o serie de statiuni mai mici sau simple satucuri pescaresti, toate unite printr-o faleza lunga de aproximativ 12 kilometri, ,,Lungomare”. Sunt nenumarate centre spa si de tratament rasfirate in zona care a inceput sa-si revina dupa razboiul civil. Unele dintre ele nu sunt foarte moderne, insa, parca au incremenit in anii 90.
*Sapata in piatra, impecabil amenajata si intretinuta, „Lungomare„, cu al sau traseu sinuos deasupra marii, este un obiectiv turistic in sine. O plimbare de-a lungul falezei iti da posibilitatea de admira nu doar panorama intregului golf, vilele si hotelurile cu o arhitectura deosebita cat si porturile perfect amenjajate in care sunt etalate ambarcatiuni de lux. Pe drum, te poti opri sa iei masa- fructele de mare sunt un deliciu in zona, sau sa bei macar o cafea. Nu am ratat baile in mare,in nenumaratele golfulete pitoresti, in majoritatea dintre acestea accesul in mare facandu-se de pe pontoane sau direct de pe stanci. Te poti opri oriunde poftesti sa plonjezi in mare….apa e calma, numai buna de scaldat din mai-iunie pana toamna tarziu…Numai sa ai costumul de baie la tine.
 
Plaje atestate Blue Flag
*In zona Opatija erau nu mai putin de noua plaje atestate Blue Flag, din cele toate 116 cate erau in Croatia, la sfarsitul sezonului estival 2012. Chiar in centrul statiunii Opatija se afla plaja Slatina ( atestata Blue Flag), perfect amenajata, careia ii lipseste insa nisipul, fiind betonata in totalitate. Nu veti gasi in aceasta zona, ca de altfel in mare parte a statinilor marine croate, „clasicele” plaje cu nisip galben si fin.
*In apropiere de Slatina, unde poti face plaja tolanit pe un fotoliu de bar se afla Vila Angiolina, vegheata de foarte aproape de ,,Doamna cu pescarus“ -statuia-emblema a statiunii, la picioarele careia se intinde coasta pitoreasca a tarmului si golful Kvarner.
Daca ati ajuns aici nu ar trebui sa ratati plimbarea „la picior” pe ,,Lungomare”, faleza de 12 kilometri, flancata de vechile sate de pescari Ica, dar mai ales Lovran, cu padurile sale de dafin, si centrul vechi pitoresc. Centrul nautic Icici (clasificat Blue Flag), Mošenika Draga, cu plaja sa lunga de doi kilometri sau pitorescul Volosko sunt alte repere de neocolit. Aici sunt cateva restaurante unde se mananca destul de bine, totul e sa ai norocul sa ocupi o masa !
Plaje atestate Blue Flag pentru bipezi si unele speciale pentru cei mai buni prieteni ai omului
*Lista obiectivelor care merita vazute in regiune continua cu vechea abatie, San Giacomo della Priluca, de la care deriva numele locului (abbazia – abatie in ialiana), azi transformata intr-o vila situata in Parcul Svetog Jakova.
*Daca aveti mai mult timp la dispozitie, puteti face o incusiune in oraselele medievale situate pe dealurile din apropiere – Kastav, Veprinac si Moscenice.
*Printre obiectivele care pot fi vizitate in zona Opatija se numara si Učka Nature Park, un punct de atractie al acestuia fiind, alaturi de fauna si flora unice, panorama de ansamblu oferita de inlatimile celui mai inalt varf, de aprox.1400 metri asupra golfului Kvarner.
Excursii de o zi din Opatia: Pola si insula Krk 
 
Pola
Amfiteatrul din Pola
Orasul Pola gazduieste unul dintre cele mai bine conservate amfiteatre romane 

            
Partea veche a orasului Pola: Arcul de Triumf                                  Amfiteatrul din Pola
*Din Opatija se poate ajuge usor in orasul istoric Pola, dupa maximum o ora de mers fara stres si fara a depasi viteza legala pe niste sosele impecabile. Pe drumul catre Pola, observi pamantul rosu, plantatiile de maslini, cand si cand cateva ferme. Este un peisaj salbatic si destul de pustiu, dar e frumusel si reconfortant drumul. Pola este un orasel vestit pentru amfiteatrul roman foarte bine conservat, datand din secolul I .d.Hr.. unde astazi au loc diferite festivaluri si concerte, dar si pentru centrul sau vechi, deosebit de pitoresc. Amfiteatrul roman, construit de imparatul Vespasian cel mai probabil la insistentele uneia din amantele sale, are o forma semicirculara si o inaltine de aproximativ 32 de metri, pe trei niveluri. In arena unde incapeau peste 23.000 de spectatori s-au tinut initial lupte de gladiatori, pentru ca mai apoi, in timp, sa devina piata.
Amfiteatrul roman de la Pola
Venetienii si austriecii au „imprumutat” din pietrele amfiteatrului de la Pola pentru a-si construi locuinte simple sau chiar palate. Oricum, locul este intr-o stare foarte buna ( dupa ce a fost reconstruit) iar in subsol se afla un muzeu cu exponate din toata peninsula Istria. Daca sunteti pasionati de istorie, puteti sa vizitati in zona veche a orasului Muzeul de Arheologie, in imediata apropiere a careia se afla ruinele Teatrului roman si Poarta lui Hercule. Puteti lua apoi masa in centrul vechi, la micile restaurante de familie, fuctele de mare si pizza fiind la loc de cinste in meniul local, plus ca este mai ieftin decat in Opatija. O plimbare prin acest orasel este ca o intoarcere in timp. Stradutele din partea veche a Pola, foarte stamte, sunt pavate cu piatra datand din perioada romana, cladirile vechi au o multitudine de stiluri, mare parte din perioada medievala, chiar daca unele nu sunt in cea mai buna stare. Acest orasel, care are azi doar 56.000 de locuitori, este locuit de peste 2.500 de ani, romanii numindu-l Pietas Iulia. In perioada imperiului Roman, Pola a fost centrul administrativ al Istriei. Mai tarziu, orasul a intrat sub dominatia ostrogotilor, a francilor, apoi a facut parte din Republica Venetiana. In anul 1797, provincia Istria este anexata  Imperiului Austriac, iar portul Pola a devenit principala baza navala a Austriei si un important centru de constructie a corabiilor. După primul razboi mondial, odata cu prabusirea Austro-Ungariei, intreaga Istrie a devenit provincie a Italiei, situatie care a durat pana la finele celui de-al doilea razboi mondial. Tratatul de la Paris duce la integrarea Pola, ca si a restului Istriei, in Iugoslavia. Astazi, Pola este parte a teritoriului croat.
Amfiteatrul si portul din Pola
Insula KRK, legata de continent printr-un viaduct
*Puteti vizita si rustica insula Krk, unde se poate ajunge din Opatija atat cu autoturismul cat si cu feribotul. Insula KRK este potrivita pentru cei care vor o vacanta linistita, in natura, desi nu se poate spune ca zona este verde. Accesul pe pod intre continent si insula Krk costa aprox. 10 euro (in echivalent kuna). Mai multe despre KRK aici.
De retinut ca autostrazile din Croatia sunt foarte noi si foarte bune, superlative care au un pret: sunt si foarte scumpe si in prioada vacantelor si in weekend sunt si destul de aglomerate, mai ales pe sensul de mers catre localitatile de la malul Adriaticii.
*Cei care au mai mult timp la dispozitie pot alege sa faca o croaziera de o zi pe Adriatica pana la Venetia, Italia. Desi nu recomand de obicei astfel de excursii de o zi, in care nu ai timp sa vezi mai de nimic, decat eventual sa „adulmeci” o destinatie, e mai mult decat nimic…:)
Croatia in cifre 
*1.200 de kilometri de autostrada (anul 2012)
*Cu o populatie de numai 4,4 milioane de locuitori, Croatia a reusit sa construiasca in ultimii ani o retea incredibila de drumuri, din care 1.200 de kilometri reprezinta numai autostrazile.
• Cea mai importanta dintre acestea este A1, care leaga capitala Zagreb (cu aproximativ 800.000 de locuitori) de Split, si A3, care leaga Croatia de Slovenia.
• Taxele de autostrada sunt destul de piperate insa, de exemplu pentru parcurgerea celor peste 150 de kilometri dintre Zagreb si Rijeka trebuie achitati aproximativ 9 euro. Accesul pe pod intre continent si insula Krk costa 10 euro (in echivalent kuna).
• Croatia are 5.835 de kilometri de tarm, din care aproximativ 4.000 de kilometri ,,apartin” insulelor.
• Tara detine un numar de 1.885 de insule la Marea Adriatica, doar 50 fiind insa locuite.
• Cea mai mare insula este Krk, langa Rijeka, in Golful Kvarner, de 462 kmp, accesul fiind posibil atat prin intermediul feribotului, cat si print-un viaduct.
Peste 9,2 milioane de vizitatori
• In industria turismului&calatoriilor din Croatia lucrau aproimativ 140.000 de persoane, 12,7% din totalul fortei de munca, in 2012.
• Incasarile directe din turism ale Croatiei sunt estimate pentru 2011 la 5,8 miliarde USD.
Preturile la restaurante si cafenele sunt destul de piperate, peste nivelul celor din Grecia, in unele dintre acestea percepandu-se un bacsis (coperto) obligatoriu.
• Croatia dispune de foarte multe unitati de cazare, la preturi pentru toate buzunarele. Oferta este bogata in special in ceea ce priveste cazarea la pensiuni – foarte curate si dotate cu toate utilitatile -inclusivv cu o mica bucatarie, ceea ce face din aceasta varianta de cazare una mai mult decat convenabila. De obicei, daca va cazati la pensiuni, nu este inclus si micul dejun.
Boutique hotel Astoria, un loc pe care-l recomand in Opatija. Camerele sunt mari, foarte curate, personalul e amabil, micul dejun e foarte variat. Privelistea oferita de camerele cu vedere la golful Kvarner este minunata.
Plaja Slatina din Opatija
  Lungomare Opatija
 
V-a placut acest articol, v-a inspirat pentru noi vacante si calatorii? Va dau intalnire pe Facebook!
 
Viseaza, iubeste, calatoreste! Drum bun! 

Pin It on Pinterest

Share This