Fülöp-Nagy Janos, directorul general al Balneoclimaterica SA Sovata, parte a grupului internațional ENSANA GROUP, ne-a acordat un interviu pe tema situației actuale și perspectivelor turismului balnear din România în contextul pandemiei COVID-19. Statul să lase turismul balnear să muncească și să-și realizeze menirea, cea de a aduce sănătate oamenilor care au nevoie de ea, spune Fülöp-Nagy Janos. El amintește și de nevoia urgentă de investiții în infrastructură. Pe de altă parte, investițiile la cele trei hoteluri din Sovata ale ENSANA GROUP vor continua.

Activitatea hotelurilor, ciuntită de servicii de calitate

Consilierturism.ro:– Care este “viața” unui hotel în plină pandemie COVID-19? Care sunt principalele provocări și cum le faceți față?

Fülöp-Nagy Janos: -Atât timp cât rămân închise chiar și restaurantele din hoteluri, indiferent de forma de turism pe care o practică unitatea de cazare, activitatea sa este ciuntită de un serviciu esențial al pachetului turistic de calitate. Funcționarea teraselor, acolo unde sunt terase, doar ameliorează, dar nu rezolvă problema servirii mesei, mai ales în condiții atmosferice nefavorabile. Hotelurile din stațiunile balneare au mai mult ,,săli pentru servirea mesei” decât restaurante, pentru că cei care le folosesc sunt turiștii aflați la programe de tratament. În general, servesc masa doar turiștii din hotel.

Mai mult decât atât, tot din considerente epidemiologice, sunt sub interdicție piscinele interioare indiferent dacă folosesc apă dulce sau apă minerală terapeutică. Sovata fiind o stațiune cunoscută și solicitată, chiar și cu aceste provocări, facem față și ne bucurăm că, după trei luni de inactivitate, avem din ce în ce mai mulți turiști care ne caută. Lipsa piscinelor interioare se compensează cu îmbăierea în lacul helioterm Ursu, al cărui ștrand l-am deschis în acest an mai devreme decât obișnuiam, chiar pentru a crea o alternativă. Este bine de știut că piscinele interioare ale hotelurilor ENSANA din Sovata funcționează cu apă sărată prelevată din Lacul Ursu. Nu putem să spunem că viața noastră este simplă, fiind foarte mult îngreunată de interdicții vitale pentru activitatea noastră, dar depunem tot efortul pentru a rămâne și în continuare o stațiune etalon a turismului balnear românesc.

33.000 Euro, costuri suplimentare pentru măsuri de siguranță

Consilierturism.ro:- Care sunt principalele măsuri de securitate și sănătate adoptate de hotelurile Ensana Group pentru limitarea răspândirii SARS-COV-2? Cât ați investit pentru a implementa aceste programe ?

Fülöp-Nagy Janos:-Cu respectarea tuturor reglementărilor legale în vigoare și a reglementărilor general valabile ale Ensana Group am elaborat propriile noastre norme, prin adaptarea cerințelor generale la situația concretă de la noi și am desemnat o persoană care să colaționeze și să gestioneze la nivelul întregii societăți această problematică. N-am să le enumăr pentru că sunt foarte multe, ținând cont de diversitatea obiectului de activitate al unei societăți de turism balnear, dar organele de specialitate care au supervizat modul de aplicare a măsurilor de combatere a infectării cu COVID-19 le-au apreciat drept corespunzătoare și suficiente. Preocuparea de bază a programului AntiCOVID a avut în centrul atenției protejarea turiștilor și în aceeași măsură a angajaților Ensana Group de infectarea cu COVID-19, costurile suplimentare generate de implementarea și buna funcționare a măsurilor de siguranță, în valoare de aproximativ 33.000 Euro, fiind asumate de societate.

Consilierturism.ro:- Cum credeți că va arăta ,,noua normalitate” în industria balneo după pandemia COVID-19?

Fülöp-Nagy Janos:-Nu cred că ,,normalitatea post-pandemică” va purta mască într-un loc în care oamenii își petrec timpul liber, se odihnesc sau efectuează diferite programe de tratament cu scop preventiv sau de recuperare.

Statul trebuie să investească mai mult în infrastructură

Consilierturism.ro:- Se cere ajutorul statului în industria ospitalității. Care ar fi cele mai inteligente și urgente măsuri pe care poate să le ia guvernul pentru a susține sectorul balneo?

Fülöp-Nagy Janos: -Să-l lase să muncească și să-și realizeze menirea, adică să aducă sănătate în viața celor care au nevoie de asta, apărându-și cu propriile măsuri AntiCOVID clienții și angajații. Statul trebuie să investească mult mai mult decât până acum în infrastructură pentru a crea condiții absolut necesare unui turism civilizat: autostrăzi, șosele moderne, parcări curate și dotate cu cele necesare, etc.. De asemenea, ar trebui acordată mult mai mare importanță în bugetul național al asigurărilor de sănătate, trimiterilor către stațiunile balneare a pacienților care suferă de diferite afecțiuni în stadii incipiente, costul tratamentelor preventive fiind mult mai redus decât costul spitalizării. În acest fel, s-ar susține într-un mod eficient, prin muncă, sectorul de turism balnear, cu toate componentele ei pe orizontală și verticală, nu prin măsuri compensatorii ale nemuncii.

A doua etapă de modernizare la Sovata

Consilierturism.ro:– Ce investiții s-au făcut până acum în hotelurile societății Balneoclimaterica SA?

Fülöp-Nagy Janos:-Toate cele trei hoteluri ale societății au fost supuse unor programe de modernizare integrală și ridicare a gradului de confort, în anii de după privatizarea ce a avut loc în 2001, Ensana Group aflându-se actualmente a doua oară în modernizare, lucrările vizând refacerea camerelor și a băilor, înlocuirea tuturor dotărilor și echipamentelor acestora.

Consilierturism.ro:- Ce investiții aveți programate pentru acest an? Ce se întâmplă cu ele în acest moment?

Fülöp-Nagy Janos– În 15 iulie am preluat de la constructor, la finalizarea lucrărilor de modernizare, fostul Hotel Făget, actualmente Ursina Ensana Health Spa Hotel, care, timp de un an și jumătate a fost scos din circuitul turistic pentru modernizare. Dintr-un hotel de 2** marcat de patina vremurilor, astăzi avem un hotel modern de 3***, cu toate compartimentele schimbate radical, cu o logistică și un design modern și cu o bază de tratament nou construită, turiștii putând astfel beneficia de toate cele trei componente ale pachetului de servicii: cazare, masă și tratament, în aceeași incintă. Așa cum spuneam, etajul VI al Sovata Ensana Health Spa Hotel se află în modernizare, predarea lucrărilor fiind preconizată în jurul datei de 15 august, clasificarea hotelului rămânând la 4****. Lucrările de construcții și montaj nu au fost sistate nici în perioada dintre 16 martie și 15 iunie, perioadă în care activitatea de servicii turistice a fost închisă din cauza restricțiilor impuse de autorități.

Grad de ocupare de peste 90 % în 2020

Consilierturism.ro:– Ce s-a întâmplat cu personalul societății în perioada stării de urgență? S-au întors acum toți la muncă?

Fülöp-Nagy Janos: -În perioada de inactivitate, personalul societății a efectuat două săptămâni de concediu de odihnă, după care au fost trimiși în șomaj tehnic, iar la 15 iunie i-am readus la muncă. Cu excepția câtorva cazuri, puține la număr, cei 203 lucrători au revenit și își îndeplinesc atribuțiile în noile condiții impuse de măsurile de prevenție.

Consilierturism.ro:- Ce grad mediu de ocupare au acum cele trei hoteluri ale Ensana Group?

Fülöp-Nagy Janos: -Gradul de ocupare de aprox. 50% este profund marcat de restricțiile în vigoare, și de condițiile atmosferice nefavorabile, de până acum câteva zile. Oricum nu suferă nici un fel de comparație cu gradul de ocupare de anul trecut care era peste 90%. Demn de remarcat este faptul că suntem martori la creșterea substanțială a solicitărilor după ce vara și-a reintrat în drepturi, dar cu toate acestea rezervările se fac pentru perioade scurte, foarte des pe sfârșit de săptămână, și cu doar câteva zile înainte de începerea sejurului preconizat.

Încrederea turiștilor condiționează revenirea sectorului

Consilierturism.ro:- Când credeți că își reveni turismul balneo la nivelul din 2019, dacă se aprobă un vaccin în acest an?

Fülöp-Nagy Janos: :-Anul 2019 a fost un an deosebit de bun în șirul anilor de succes de după 2015, an în care a intrat în circuit și al doilea hotel de 4**** aflat în patrimoniul nostru. Cred că și fără restricții ar fi greu de egalat, dar să fim optimiști și să presupunem că în 2021, cel târziu în 2022, având de data asta în ofertă și un nou hotel modernizat, așa cum arătam mai devreme. Sunt convins că revenirea este condiționată în primul rând de recăpătarea încrederii turiștilor în doi factori foarte importanți pentru fiecare dintre noi, și anume încrederea în stabilitatea economică generală care stă la baza stabilității sociale la locul de domiciliu al turistului, adică nu există pericolul ca efortul material al unui concediu într-o stațiune să-i pericliteze viața de zi cu zi dacă va avea de suferit eventuale disfuncționalități ocupaționale în viitor. Cel de-al doilea factor este recăpătarea încrederii turistului că destinația aleasă este sigură din punct de vedere al stării sale de sănătate și nu se expune infectării cu COVID-19.   

De ce Sovata?

Consilierturism.ro:– Care sunt principalele atuuri competitive ale stațiunii Sovata. Sunt noutăți pentru turiști în acest an?

Fülöp-Nagy Janos: :-Atuurile competitive ale stațiunii Sovata sunt: existența lacului Ursu, cel mai mare lac helioterm din lume, atestat recent și la nivel mondial, precum și numeroasele investiții efectuate de sfera privată deținătoare de unități turistice mai mici sau mai mari, în paralel cu investițiile făcute de Administrația Publică Locală în obiective de infrastructură edilitar-gospodărească, și nu numai, investiții care împreună concură la realizarea produsului turistic balnear de calitate.

Consilierturism.ro:– Este o șansă pentru relansarea turismului intern această perioadă. Cum se va face auzită “vocea” stațiunii Sovata? Cum va atrage mai multi oaspeți?

Fülöp-Nagy Janos: :-Este într-adevăr o șansă, dar nu este suficientă, pentru că este o oportunitate care la mult așteptata ridicare a restricțiilor provocate de pandemie se poate risipi tot atât de repede pe cât de repede a luat naștere. Sovata va face în continuare ceea ce a făcut și până acum, va moderniza, indiferent de forma de proprietate, toate potențialele facilități pentru care turiști preferă această destinație.

Consilierturism.ro:– Dar hotelurile Ensana?

Fülöp-Nagy Janos: :-Hotelurile Ensana Group din Sovata, ca parte componentă a portofoliului celui mai mare lanț hotelier de tratament balnear din Europa, vor urma calea înnoirii și modernizării începută cu ani în urmă. În baza unei strategii de dezvoltare pe termen mediu și lung, creionate cu puțin timp înainte de această perioadă nefastă provocată de pandemie, proprietarii noștri și-au reînnoit angajamentul de a dezvolta în continuare deținerile de la Sovata, prin reinvestirea profitului obținut în crearea de noi locuri de cazare și servicii complementare acestora, de cel mai ridicat nivel.

Consilierturism.ro:- Câti turiști găzduiesc anual cele trei hoteluri Ensana din Sovata? Câți sunt străini?

Fülöp-Nagy Janos:-În anul 2019, hotelurile Ensana din Sovata au avut 53.999 turiști, iar în 2018 numărul acestora a fost de 55.634. Numărul mai mic din 2019 este determinat de scoaterea din circuitul turistic, în vederea modernizării, a hotelului Ursina.

Consilierturism.ro:- Care a fost nivelul cifrei de afaceri în 2018 și ce estimați pentru 2020?

Fülöp-Nagy Janos:-Anul trecut, cele trei hoteluri Ensana din Sovata au avut o cifră de afaceri de 49.702.043 lei. Pentru 2020, s-a planificat 58.650.209 lei. Creșterea planificată atât de semnificativă se datorează luării în considerare a efectului pozitiv al reintroducerii în circuitul turistic a Ursina Ensana Health Spa Hotel după modernizare și ridicare a gradului de confort.

După o întrerupere de 3 luni a activității (16 martie – 15 iunie), a funcționării cu restricții impuse asupra activității în perioada sezonului estival și din cauza nepredictibilității perioadei de după sezonul estival (1 octombrie – 31 decembrie) consider că din volumul planificat, în cele mai bune condiții se pot realiza 50%, maximum 55%.

Despre ENSANA GROUP

Balneoclimaterica SA Sovata este deținută de ENSANA Group cel mai mare lanț hotelier specializat în tratamente balneare din Europa. Ensana Group deține hoteluri în Ungaria, Regatul Unit al Marii Britanii, Republica Cehă, Slovacia și România. Complexul turistic de la Sovata, parte a ENSANA GROUP, este format din hotelurile Sovata Ensana Health Spa Hotel****, Brădet Ensana Health Spa Hotel**** şi Ursina Ensana Health Spa Hotel***.

Seria interviurilor pe care Consilierturism.ro le realizează cu profesioniștii din industria ospitalității va continua.

Sper că visul de a ajunge în destinațiile preferate va deveni realitate cât mai curând. Vino alături de noi pe Facebook și pe Instagram. Mulțumim pentru Like și Share, arată-ne că apreciezi ceea ce facem cu pasiune!

Visează, iubește, călătorește ®! Drum bun!

#consilierturism #promovezromânia #sovata #românia #dupăCovid

error: Acest continut este protejat!!

Pin It on Pinterest

Share This