Pe 15 martie a avut loc, la Le Château – Castelul din Inima Capitalei-, cea de-a cincea ediție a Romanian Travel Forum, manifestare organizată de Innovation Travel, în cadrul căreia s-au desprins câteva concluzii importante și interesante.
Prima concluzie generală este aceea că turismul de incoming ( aducerea de turiști străini în țară-n.red. ) trebuie să devină un motor economic al României, ca parte a strategiei de dezvoltare pe termen mediu și lung. Sunt necesare de revigorare a turismului atât din partea instituțiilor statului cu atribuții în domeniu, cât și din partea operatorilor economici.
La Forum au fost lansate programe pentru atragerea de turişti, precum cele dedicate Marii Uniri, care va fi aniversată anul viitor, tururi interregionale, şi o aplicaţie care va descrie 1000 de obiective cultural-turistice, disponibilă în 10 limbi de circulație internțională.
*Mi-a atras atenția programul Transilvania Train, care propune un circuit de patru zile în Transilvania, cu trenul. Se vor vizita Brașov, Mediaș, Sighișora, Alba Iulia, Sebeș, Sibiu și Făgăraș. Suprinzător e faptul că turiștii nu vor dormi în tren, ci la hoteluri. Cristi Pitulice, managerul de proiect al Transilvania Train, spune că trenul aparține CFR Călători SA, partenerul proiectului și are o capacitate de 200 de locuri. Va fi practic o călătorie all-inclusive, cu trei mese și băutură incluse, care va avea loc o dată pe an, în 2017 în în perioada 31 august – 3 .septembrie,
Se dorește a fi o incursiune în tradițiile și experiențele transilvane, programul incluzând activități recreative și educative, de la degustări de vin sau prânzuri câmpenești în zone cu încărcătură culturală, până la workshop-uri de țiglărie tradițională, echitație. Turiștii vor partica la evenimente exclusiviste și rare, cum ar fi concertul Filarmonicii din Sibiu sau concertul de orgă la Biserica din Sebeş. Prețul unei astfel de călătorii cu trenul prin Transilvania pornește de la 640 euro/persoană.
*Alin Burcea, preşedintele ANAT, a anunţat la Romanian Travel Forum, că în primăvara anului 2018, ANAT va organiza un Târg de Incoming în România. “Pentru început, dorim să avem măcar 150 de invitaţi străini, agenţii de turism şi jurnalişti, cărora să li se plătească totul, în urma unui parteneriat între ANAT şi Ministerul Turismului. Vom introduce, în premieră, în România, conceptul de Hosted Buyers – profesionişti din turism invitaţi de ţara care doreşte să se promoveze”, a adăugat Alin Burcea.
Alin Burcea a reamintit și de problema rămasă nerezolvată a vizelor pentru state precum China, care se acordă foarte greu. “România acordă foarte greu vize. Bulgarii le oferă imediat, noi îi ţinem 60 de zile. Legat de promovare, anul trecut, Ministerul Turismului a avut un buget de promovare de doar două milioane de euro, care a ajuns numai pentru târguri. Acum, avem deocamdată 5 milioane de euro. Trebuie să identificăm două ţări ţintă, pentru care să facem spoturi şi bannere, promovare media. Ele ar putea fi China şi Rusia”, a mai spus Alin Burcea.
*Mircea Titus Dobre, Ministrului Turismului, a declarat că Legea impozitului specific va beneficia în curând şi de normele metodologice, dat fiind că a semnat deja ordinul în acest sens și că până la sfârşitul acestei săptămâni ar trebui semnat şi de ministrul Finanţelor.
*Ovidiu Tudor, preşedintele Asociaţiei Incoming Romania (AIR), a punctat că incomingul trebuie definit ca export de servicii, ca urmare este necesară susţinerea prin politici de fiscalitate adecvată şi facilităţi precum prime de incoming/export.
*România este încă, din păcate, o destinaţie ieftină, susține Ciprian Slemco, ghid de turism şi membru AIR. La ora actuală, în România sunt 6.500 de ghizi atestaţi, din care doar 10% sunt activi.
*Călin Ile, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), a atras atenția că primul blocaj în calea incomingului este forţa de muncă și că iulie şi august nu mai sunt luni low season în Bucureşti. Aceatsa pentru că de mai mulţi ani, Capitala atrage mai mulți turişti de leisure.
*Alin Pătru, membru al consiliului de administrație al Asociației Naționale pentru Turism Receptor din Moldova (ANTRIM) a urmărit prin prezentarea de la Romanian Travel Forum conștientizarea și depășirea clișeelor pe care un număr important de parteneri profesioniști sau potențiali turiști din România le au față de oferta turistică a statului vecin. Moldova va înființa un Birou Național de Convenții, distinct de Centrul de Informare Turistică ce se va deschide la Chișinău. S-a lansat invitația la Festivalul European de Turism și Strategie, eveniment internațional de prestigiu, care va avea loc la Chișinău în perioada 31 mai – 3 iunie 2017.
*Rosen Rusev, consulul onorific al Bulgariei la Ploieşti, spune că există toate premisele promovării în comun a unor produse turistice din România și Bulgaria. Aceasta se poate realiza prin interconectarea circuitelor culturale din România cu cele existente în regiunea balcanică și prin croazierele pe Dunăre.
Romanian Travel Forum a fost organizată de Innovation Travel în parteneriat cu Incoming Romania Association și Consulatul Onorific al Republicii Bulgaria la Ploiești. ConsilierTurism.ro a fost partener media al acestui eveniment. Aceasta a fost prima ediție regională a “Romanian Travel Forum”, după ce primele patru au avut caracter național și au reunit profesioniști din turism și reprezentanții mass-media din România. La ediția desfășurată la Le Château au luat parte reprezentanți și înalți oficiali din Bulgaria și Republica Moldova.