Un interviu interesant cu dl. Dumitru Luca, președintele ANAT și managerul agenției tur-operatoare Corali. Dorința de călătorii pare mai mare ca oricând, pare că nu contează atât de mult prețul ci mai ales siguranța destinației, a declarant pentru consilierturism.ro Dumitru Luca, președintele ANAT. Sezonul estival e salvat, spune Dumitru Luca, dacă se vor simți efectele campaniei de vaccinare în următoarele 2-3 luni.
Nicio măsură de sprijin adaptată nevoilor noastre
ConsilierTurism.ro: –Anul trecut, pe vremea aceasta, vânzările pentru sezonul estival erau în toi. Cum arată situația în acest moment?
Dumitru Luca, ANAT:-Așa este…și au continuat până la începutul lunii martie, când a început visul urât din care parcă nu mai ieșim. Acum vânzările pentru vară tind către zero, puținele tranzacții se referă la plecări în perioada imediat următoare pentru puținele destinații deschise și toată lumea așteaptă noutăți: care vor fi condițiile de călătorie? Sunt șanse de un nou lockdown?
ConsilierTurism.ro: –Către ce destinații anume se vor îndepta românii în materie de vacanțe în acest an?
Dumitru Luca, ANAT:-Am văzut deja, dorința de călătorie nu doar există, ci pare mai mare ca oricând după aproape un an de restricții. Nici tarifele nu mai par a fi importante, ci locația: ne primește/nu ne primește, în ce condiții… Plus temerea de a sta în izolare la retur. Incertitudea zilei de mâine constituie problema principală. Apoi, vor avea evident de câștigat destinațiile care vor ști să implementeze rapid și eficient niște măsuri proactive, pentru a da sentimentul de siguranță turiștilor dar și pentru a-și proteja proprii locuitori și personalul implicat în deservirea turiștilor.
Protocoale sanitare complexe
ConsilierTurism.ro: –România e pe primul loc în top destinații. Există totuși o anumită reticență în ceea ce privește încrederea turiştilor. S-au stabilit acele protocoale sanitare comune, să le spunem asa?
Dumitru Luca, ANAT:-Reticența… nu aș spune. Cei cărora le e teamă acum nu ar fi călătorit nici în alte condiții, de teama atentatelor, a țânțarilor, a aricilor de mare, a hoților de buzunare sau mai știu eu a ce. Locațiile care se respectă – mă refer la turismul organizat, la spații de cazare licențiate, transportatori acreditați etc – au implementat protocoale sanitare, poate chiar mai complexe decât cele cerute de autorități – tocmai pentru a-și proteja afacerile și angajații – și s-a văzut că nu au existat focare de infecții în astfel de locații. Nici măcar așa-zisele procente ridicate de infectări în anumite localități de interes turistic nu pot fi prea relevante, cazurile fiind raportate la populația cu reședință oficială în acele localități și nu la populația reală, care poate fi chiar dublată de forța de muncă sezonieră implicată în turism și activități conexe.
Orice măsură bazată pe situații reale e bună
ConsilierTurism.ro: –Care sunt măsurile rezonabile, adaptate nevoilor operatorilor din turism, care ar putea arunca un colac de salvare industriei?
Dumitru Luca, ANAT:-Orice măsură e bună dacă e fundamentată pe niște situații reale. Dacă se mărește numărul accidentelor pe șosele nu închidem industria auto; dacă se constată o toxiinfecție provocată de un producător de mezeluri nu închidem toată industria respectivă. Să punem în balanță, ce e mai fezabil: să ținem economia în lockdwn până se termină toate resursele sau să o lăsăm să funcționeze, reglementat? Ajutoarele financiare sunt binevenite, dar punctual și numai pentru a salva de la pieire; deci, dacă nu vin la timp, nu-și mai au rostul. Mult mai utilă este – spuneam mai devreme – posibilitatea de a funcționa (în niște condiții date), și implicit de a plăti angajații, de a plăti impozite și taxe. Pentru că turismul are însă niște particularități (un magazin redeschis după o anumită perioada poate vinde, și produce venituri, încă din prima zi de la redeschidere însa turismul nu se repornește de azi pe mâine), e nevoie de predictibilitate. Cum însă e dependent de o situație încă greu de controlat, trebuie venit cu alte repere. S-a vorbit și se vorbește mult de vaccinare, păreri pro și contra. Trebuie totuși să avem în vedere că turismul presupune multă interacțiune umană și implicit două obligații: a te proteja pe tine dar și pe cei din jur. Poate vrei să renunți la prima… OK, însă la a doua nu ai voie să renunți.
Autoritățile nu s-au implicat absolut deloc
ConsilierTurism.ro: –Agențiile de turism au fost și sunt interfața dintre client și ceilalți prestatori de servicii turistice. Cum s-au descurcat?
Dumitru Luca:-Greu, mai ales că autoritățile noastre, spre deosebire de alte țări, nu s-au implicat absolut deloc. Legislația era făcută pentru condiții de normalitate, nu pentru o situație excepțională; încercările noastre de a o adapta s-au bazat pe modelele adoptate ad-hoc de alte state și de marile companii aeriene; s-au lovit însă apoi de un zid și chiar de poziția caraghioasă a unui comisar european (conațional de-al nostru) de a “momi” turiștii cu diverse pomeni pentru a accepta voucherele compensatorii în condițiile în care era evident pentru toată lumea ca banii nu mai puteau fi întorși de pe circuitul economic firesc. Dacă alte state au aprobat, în compensație, împrumuturi sau chiar fonduri nerambursabile cu destinație clară de acoperire a rambursarilor solicitate de turiști, la noi dimpotrivă, singurul instrument care a început să funcționeze – granturile pe OUG 130 – exclude posibilitatea folosirii banilor pentru rambursări. Și, să nu uităm, mai puțin de jumătate dintre agențiile de turism au putut aplica și doar aprox. 10% dintre cele care au aplicat au primit deja banii în timp ce proiectul de act normativ care ar fi garantat voucherele compensatorii (și care presupunea un impact bugetar aproape zero) zace și acum prin diverse sertare ministeriale.
Sub 100 agenții închise
ConsilierTurism.ro: –Câte agenții au rezistat pe piață și cum au reușit?
Dumitru Luca, ANAT:-Cel puțin până în acest moment avem – incredibil – mai puțin de 100 agenții oficial închise – dintr-un total de aprox. 2.200 licențiate, și un singur faliment oficial. Vorbim îndeosebi de închiderea unor puncte de lucru ale marilor actori ai pieței, cu scopul de a economisi resurse și în contextul reducerii drastice a vânzărilor. Sunt însă multe altele “în conservare”, care pentru a evita colaps-ul au renunțat la spații, au concediat oameni. Cosider că toate au gestionat admirabil situația de criză și toate pot fi salvate.
ConsilierTurism.ro: –Care ar fi cea mai mare provocare din 2021?
Dumitru Luca, ANAT:-Redefinirea businessului, adaptarea la noile abordări ale clienților și, de ce nu, identificarea de noi piețe, noi destinații.
IMM Invest ne-a exclus din start
ConsilierTurism.ro: –Care a fost cea mai eficientă măsură de sprijin din partea statului de până acum?
Dumitru Luca, ANAT:-Cred că am spus și cu alte ocazii, nu de măsuri am dus lipsa ci de consecvență în aplicarea lor. Practic nu a fost nicio măsura adaptată nevoilor noastre; de șomajul tehnic și de măsura ce a urmat nu am putut beneficia pentru că în perioada de lockdown am muncit mai mult ca oricând pentru gestionarea rezervărilor anterioare, cu cereri de anulare, modificare, întrebări fără număr din partea turiștilor, negocieri cu furnizorii…
IMM Invest ne-a exclus din start, băncile considerându-ne domeniu de risc maxim; la granturile pe OUG 130 știm cum stăm si cum, de la o măsură de sprijin pentru câteva activități grav afectate a ajuns la o sursă de pomeni și la întâzierea nejustificată a procesării și plăților. Singura veste bună a venit la final de an, cu acea “ordonanță HoReCa” însă, de la adoptare și până la aplicare e cale lungă…
Ofertele last minute, pe val
ConsilierTurism.ro: –Se poate spune că era early booking, care a cunoscut o adevarată explozie în ultimii ani, e la apus, în timp ce last minute înflorește?
Dumitru Luca, ANAT:-Așa este, dar nu va ține mult. Acum e explicabil (incertitudinile ce planează asupra planurilor de călătorie) și e fezabil (cererea e încă mică) însă, pe măsură ce piața își va reintra în normal, vom ajunge din nou la situația în care în sistem last minute poți prinde tarife mici, însă … iei ce mai rămâne, nu mai ai de unde alege.
ConsilierTurism.ro: –Având în vedere demararea campaniei de vaccinare anti COVID-19, care aduce o raza de speranță tuturor, cum vedeți sezonul estival 2021?
Dumitru Luca, ANAT:-Aceasta e marea speranță a noastră, însă nu știm cât de eficientă va fi dacă nu se va atinge acel target minim într-o perioadă dată, cât să se producă “imunizarea de turmă”. Estimez că dacă efectele se vor vedea în următoarele 2-3 luni, sezonul de vară va fi salvat.
ConsilierTurism.ro: –Oamenii abia așteaptă să călătorească. Având în vedere cererea mai redusă, cum au evoluat tarifele la vacanțe interne și externe în acest an?
Dumitru Luca, ANAT:-Nu numai cererea, dar și oferta este considerabil mai redusă: destinații încă închise, zboruri puține, hoteluri închise… Nu ne putem aștepta la reduceri semnificative pentru că toti operatorii își fac calcule: poate pe termen scurt acceptă să lucreze fără profit, pentru a rămâne în piață însă dacă situația nu dă semne de revenire, vor prefera să închidă sau – cei închiși – să nu mai deschidă.
Evoluția tarifelor în 2021
ConsilierTurism.ro:-Ce se observă în ceea ce privește tarifele din principalel destinații estivale?
Dumitru Luca, ANAT:-E greu de făcut o analiză acum…sunt încă puține destinații care și-au anunțat tarifele, la unele sunt ușoare creșteri, la altele unele scăderi. Per ansamblu, nu sunt diferențe semnificative față de 2020.
ConsilierTurism.ro: –Ce transmiteți industriei ospitalității?
Dumitru Luca, ANAT :-Suntem cu toții niște verigi ale unui lanț care înseamnă “fabrica de vise”. Aceste momente grele ne-au făcut să strângem rândurile (așa s-a născut și Alianța pentru Turism), să ne consolidăm colaborarea. Nu am ce să le transmit concret acum pentru că suntem într-un permanent contact. Cei mai mulți facem acest lucru din pasiune – și se vede acest lucru în procentul pe care investitorii din turism îl ocupa între “bogații lumii”.
ConsilierTurism.ro: –Dar turiștilor români?
Dumitru Luca, ANAT:-În primul rând, mulțumim tuturor celor care au fost alături de noi în această perioadă, înțelegând situația delicată, că e mai înțelept să căutăm soluții constructive decât să ne grăbească sfârșitul – și nu au fost deloc puțini aceștia. Pentru ei vom renaște și lor le vom oferi noi experiențe.
Un atu al agențiilor
Poate e cazul să reiau un atu al agențiilor, despre care nu s-a vorbit foarte mult și sunt încă destui care nu știu: toate pachetele de servicii de călătorie achiziționate printr-o agenție de turism sunt garantate împotriva insolvenței, ceea ce nu se întâmplă dacă cineva își creează propriul pachet, rezervându-și direct cazarea și transportul ori alte servicii în mod individual, chiar direct de la prestatori. Deci, teoretic, nu trebuia să ne agităm prea mult: ne-am fi putut declara insolvența iar clienții își recuperau banii de la firmele de asigurări. Noi însă nu am privit așa lucrurile, sper că s-a văzut.
Scurtă biografie Dumitru Luca, ANAT
Dumitru Luca, președintele ANAT, are o experiență de peste 20 de ani în turism. Este managerul și administratorul agenției de turism Corali și membru al ANAT de 21 de ani.
*A absolvit ASE București, specializarea Economia serviciilor de alimentație publică și turism, promoția 1989. Are o experiență de peste 10 ani în domeniul financiar și 22 ani de antreprenoriat în turism.
*Este membru al ANAT, CNIPMMR, Alianța pentru Turism, Coaliția pentru Dezvoltarea României, ECTAA.
*A fost ales președinte al ANAT în 30 iunie 2020. Este în boardul Alianței pentru Turism.
*Din noiembrie 2020, este vicepreședintele CNIPMMR. În octombrie 2020 a devenit membru în comitetutuli director al ECTAA (Asociația Europeana a Agențiilor de Turism).
Sper că ți-a plăcut interviul cu Dl Dumitru Luca, ANAT. Seria interviurilor cu profesioniștii din turism care au ceva de spus și se implică cu multă pasiune va continua.
Vino alături de noi pe Facebook și pe Instagram. Mulțumim pentru Like și Share, arată-ne că apreciezi ceea ce facem din pasiune! Sper că visul de a ajunge în destinațiile preferate va deveni realitate cât mai curând.
Visează, iubește, călătorește ®! Drum bun!