Daca in conditii normale, de vara, sa mergi pe Transalpina este o experienta palpitanta, inchipuiti-va cum este cand pe aceasta sosea, toamna, treci brusc de la soare la nori densi, la ceata, la burnita si apoi la ploaie si intuneric, pe un drum fara parapeti sau marcaje intre benzi.

Daca ai decis sa „legi” Transalpina de Transfagarasan-ultima sosea alpna cu niste conditii meteo chiar mai dure decat cele de mai sus, te-ai asigurat de adrenalina pentru restul anului, chiar daca nu-ti doreai aceasta cu orice pret.

Sosele alpine de top. Am parcurs Transalpina si Transfagarasan, cele mai spectaculoase drumuri din Romania, in primul sfarsit de saptamana de toamna autentica din acest an ( 2012). Am dorit sa-mi pastrez  impresiile despre cele doua sosele de mare altitudine „la cald”, pentru a putea face astfel propriul clasament „de suflet”: Transfagarasanul fiind in top 10 mondial al celor mai spectaculoase drumuri alpine iar Transalpina nr. 1 pe plan local. Ambele sosele sunt mai mult decat spectaculoase, pline de adrenalina, de suspans, salbatice, inaltatoare… :). Un alt numitor comun al celor mai inalte sosele din Romania este starea precara a carosabilului, pe anumite portiuni ( diferite, desigur :), dar Transalpina- „Drumul Regelui” este  mult mai afectata.
Sa incep cu Transalpina, pe care nu o mai vizitasem pana acum. Am plecat din Bucuresti, via Ramnicu Valcea, apoi am ajuns la Novaci. Pana aici, am parcurs putin peste 277 km. Drumul de aproximativ 18 km de la Novaci la Ranca este bunicel, chiar frumusel, insa Ranca numai statiune nu se poate numi si probabil ca or sa se supere unii pentru acesta opinie. Aici expresiile gen „sistematizare”, „arhitectura”, „plan urbanistic” sunt notiuni abstracte sau nedemne de a fi luate in seama. Pe scurt, statiunea Ranca pare a fi guvernata… de un haos total. Constructii lipite unele de altele, dotate cu termopane, fara gradini sau spatii verzi intre ele-care nu pot fi zarite pe nicaieri de altfel (poate e de vina altitudinea, dar macar pate creste o „vegetate pitica” de situatie putand fi si altitudinea de apoximatic 1.600 metri) fac din Ranca un loc mult prea betonat si haotic „sistematizat” in mijlocul unei salbaticii autentice. Imi aduc aminte ca iarna, dar mai ales la inceputul si sfarsitul tarziu al sezonului rece, Ranca este furnizoarea stirilor cu turisti blocati de viscol in nameti timp de cateva zile. Chiar si asa, Ranca are trei partii de schi, inclusiv o instalatie nocturna, ceea ce probabil este destul pentru a atrage iarna turistii.

Ranca vazuta de sus arata foarte bine

De la Ranca, tot mai aproape de nori

Impresii despre Ranca. Mie nu mi-a placut Ranca si cu atat mai putin restaurantul hotelului de trei stele unde am luat masa-nu o sa-i dau numele aici. Nu pot sa spun insa ca nu mi-a placut drumul care urmeaza imediat dupa ce parasesti „statiunea” pe care o leaga de nori. Peisajele sunt aride, norii sunt urmati de soare, de ceata, de picuri de ploaie, si tot asa…Iar  stancile care marginesc drumurile par ca te conduc brusc in hau, de la peste 2.000 de metri altitudine, senzatie amplificata de valatucii de ceata.

Cel mai inalt punct asfaltat din Romania.Traseul cel mai solicitant pentru soferi este cel dintre Ranca si Obarsia Lotrului ( de aproximativ 30,5 km), pe care-l parcurgi cu mari sanse sa treci fara sa stii cand ai depasit cel mai inalt punct astfaltat din Romania, Pasul Urdele (situat la 2.145 de metri altitudine). Pe tronsonul Ranca-Obarsia Lotrului nu s-au montat  inca parapeti, insa drumul este „captusit” cu acoperamant asfaltic nou, fara gropi. Las pozele sa vorbeasca.



Obarsia Lotrului-Dobra

Traseul  Obarsia Lotrului-Dobra. La fel de spectaculos este si drumul de dupa Obarsia Lotrului catre lacul Oasa. Atat de frumos incat uiti de faptul ca drumul este desfundat pe alocuri, de caderile de stanci, uiti de defrisarile masive, de faptul ca nu ai retea la telefon zeci de kilometri…Plus ca afara pare ca e inceput de iarna. Dupa Oasa incep, incet, incet, padurile de brad, tot mai dese pe masura ce te apropii de Dobra, si ma gandesc ca ce minune este ca mai sunt inca acolo. Unele dintre paduri nu au avut acest noroc, se vad trunchiurile retezate fara jena, este rusinos!
Pe unele portiuni din traseul Obarsia Lotrului- Dobra (DN 67C, in lungime de aproape 60 de km)  inca se mai lucreaza, pe altele nu-desi ar trebui. Acest tronson de drum necesita o mare atentie, la un moment dat chiar se ingusteaza fara niciun avertisment. Nimic nu este de netrecut, cu atentie maxima insa!

Transalpina-„Drumul Regelui” sau „Drumul Dracului”?

Peisaje idilice la Poiana Sibiului si Jina

Pe drumul catre Sibiel, satuc unde am innoptat, nu ai cum sa nu admiri Jina-pentru strazile sale stramte, cu case pana in buza drumului  cat si pentru amplasarea sa pitoreasca, pe crestele dealurilor. Peisajele sunt paradisiace, unele dintre case te „transporta” inapoi in timp, e liniste si pace si foarte multa verdeata. Daca Sibiel are deja un renume in agroturism, care a depasit deja granitele tarii, cred ca si Jina si Poiana Sibiului merita aceeasi soarta. Am parcurs in prima zi putin peste 400 de kilometri pe ruta Bucuresti-Sibiel, reperele vizuale ale acestei zile fiind :Lacul Oasa

Catre Dobra

Sate pitoresti: Jina si Sibiel


Taxe si in varf de munte: la Balea Lac parcare

In drumul catre Transfagarasan nu puteam sa ocolesc Sibiul, un oras pe care-l consider cel mai frumos din Romania. Am urmat apoi drum intins catre Cartisoara ( sat plin cu pensiuni agrotristice), de unde mai sunt aproximativ 40 km pana la Lacul Balea. Cand incepi sa urci cu adevarat, drumul e mai mult decat spectaculos, senzatie amplificata de ceata.

Transfagarasanul incepe periculos 🙂

Peisajele sunt precum in Alpi, pe soseaua transalpina care leaga Austria de Italia… Sus, la Balea Lac, lume ca la balamuc, chiar daca afara burnita serios, erau sub 10 grade Celsius si ceata „atarna” tot mai greu. Nu am inteles de ce trebuie sa platesti 5 lei pentru parcarea de langa Lacul Balea, ca nici macar dungi pe asfalt nu s-au tras (oare pentru ca nu e astfaltata parcarea 🙂 ? ). Pe o ceata atat de deasa ca nu vedeai nici marcajul de pe sosea, urmatorii kilometri pana la pana la raul Capra mi s-au parut infernali.

..si continua palpitant si impresionant

Odata ajunsi la „bariera” de pe Un weekend pe doua sosele: Transalpina si Trasfagarasan. Galerie Foto mai ales si chiar si spre Curtea de Agres incep portiunile de drum cu care ne-am invatat, din pacate, in tara: cu gropi, gropite, denivelari si parapeti lipsa, lipsa semnalizarii unor lucrari. Am parcurs in a doua zi 346 kilometri si cel mai mult mi-au placut aceste imagini:

Concluzia mea ( oarecum previzibila, recunosc): Transalpina este mai frumoasa, mai solicitanta, cu peisaje mai salbatice comparativ cu Transfagarasanul. Acesta din urma ofera insa perspective mai ample si are doua atractii turistice renumite: Lacul Balea si cascada Balea, fiind de altfel mai usor de ajuns din Bucuresti. Oricum, am sa ma intorc, pentru ca mi-au ramas restante o gramada de obiective in ambele destinatii, precum cele din apropiere de Novaci (Pesterile Polovragi si Muierii, precum si manastirea Polovragi), sau de cetatea Poenari, iar de peisaje si aer curat nu mai vorbesc.

De remarcat ca pe atat pe Transalpina si Transfagarasan se pare ca incep sa dispara grataragii ( doar cativa se incumetau sa faca traditionalele fripturi  la „iarba verde”, desi amenzile sunt consistente), probabil si datorita vremii neprielnice. Sper ca aceste doua destinatii sa nu se manelizeze asa cum s-a intamplat cu multe altele si ca Legea picnicului sa se aplice si in varf de munte.

Care va place?

Transalpina

 Transalpina

Transfagarasan

         

Transfagarasan

         

         

Cand e deschis Transfagarasan. Soseaua care leaga Transilvania de Muntenia, Transfagarasan, traverseaza cel mai inalt lant muntos din Romania, Muntii Fagaras. Potrivit legii, sectorul de drum cuprins intre kilometrul 104 (Piscu Negru – jud. Arges) si kilometrul 130,8 (Balea Cascada – jud. Sibiu) este inchis in perioada 1 noiembrie -30 iunie, in fiecare an.

 Transalpina

Lacul Oasa

deschidere transalpina.jpg
transalpina 4 consilierturism.ro_.jpg
consilierturism.ro transalpina1.jpg
transfagarasanul1.jpg
transalpina alpine road romania.jpg

Pin It on Pinterest

Share This