Turismul românesc a înregistrat o creștere timidă, de 1%, în primul trimestru din 2025 (T12025), comparativ cu aceeași perioadă din 2024, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Creșterea s-a datorat turiștilor străini. Astfel, numărul de sosiri ale turiștilor străini în structurile turistice a crescut cu 5,1% în primul trimestru din acest an față de perioada similară a anului precedent.
Astfel, în perioada ianuarie – martie 2025, unitățile de cazare turistică din România au înregistrat un total de 2.496,7 mii persoane față de 2.471,2 mii în 2024. Au fost înregistrate 4.773,2 mii de înnoptări, o creștere de 2,2% față de trimestrul I din 2024, când au fost 4.671,8 mii.
Durata medie a şederii în T1 2025 a fost de 1,9 zile la turiştii români și de 2,2 zile la turiştii străini.
Turismul românesc, în cifre în T1 2025
*436.100 de turiști străini s-au cazat în unitățile înregistrate din România în T1 2025, plus 5 % față de perioada similară din 2024.
*2.060.600 de turiști români s-au cazat în diferite unități de cazare acreditate, o creștere de 0,2 la sută față de T1 2024.
*Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare turistică în perioada 01.01.-31.03.2025 a fost de 23,3% pe total structuri de cazare turistică (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în creștere cu 0,3 puncte procentuale faţă de perioada T1 2024.
*Cele mai vizitate județe în primul trimestru 2025, au fost: Municipiul Bucureşti (435.000 mii persoane), Braşov (335.400 persoane) și Prahova (134.100 persoane).
*Înnoptările turiştilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare (inclusiv apartamente și camere de închiriat), au înregistrat valori mai mari în: Municipiul Bucureşti (890.300 persoane), Braşov (634.400 persoane) și Prahova (264.300 persoane).
Mai puțini turiști români
În februarie 2025, sosirile turiștilor români au scăzut cu 4,5% față de februarie 2024, reducere care continuă în martie la o valoare de -4,1% față de perioada similară din 2024. Înnoptările continuă trendul negativ, în februarie 2025 fiind un minus de 4,3% la turiștii români față de februarie 2024, iar în martie un recul de 3,1%.
Mai mulți turiști străini
Dar la turiștii străini unitățile de cazare din România înregistrează o evoluție pozitivă, de 1,7% în februarie și de 3,1% în martie. Pentru oaspeții străini, înnoptările în februarie 2025 sunt cu 1% mai mari decât perioada similară din 2024, evoluție care continuă și în martie, cu o valoare de +3,4%.
Cei mai mulți turiști străini: din Italia, Germania și Regatul Unit
Din numărul total de sosiri, în perioada 01.01.-31.03.2025, cele ale turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat 82,5%, în timp ce sosirile turiştilor străini au reprezentat 17,5%, cei mai mulți dintre aceștia provenind din Italia, Germania și Regatul Unit.
Numărul turiștilor străini care au vizitat România a crescut cu 5,1% în T1 2025 față de perioada similară a anului precedent, iar numărul de înnoptări a crescut cu 4,6%.
Includerea în spațiul Schenghen a favorizat călătoriile, în special în rândul tinerilor, în căutare de locuri noi și evenimente culturale.
Defalcat pe țări, cele mai multe sosiri ale turiştilor străini cazaţi în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în T1.2025 au provenit din: Italia (50,6 mii persoane), Germania (36,3 mii persoane) și Regatul Unit (34,5 mii persoane).
Tarifele au crescut cu maxim 10 %
Din perspectiva touroperatorului BIBI Touroperator, tarifele pentru primul trimestru din 2025 n-au suferit modificări semnificative față de perioada similară a anului trecut, majoritatea creșterilor fiind atribuite serviciilor de masă. Media acestor creșteri nu a depășit 5-10%, însă există unități în sistemul de rezervări a căror tarif a rămas la valoarea celor din 2024.
Cererea pentru pachetele city break , creștere de 8 %
Față de primul trimestru din 2024 s-a remarcat o creștere de 8% a vânzărilor pentru city break, procentul rezervărilor fiind în medie de 55 – 80% în funcție de destinație.
Unele unități de cazare pe Valea Prahovei sau Poiana Brașov au avut grad de rezervare de 100%.
Cererea pentru vacanțe active, sporturi de iarnă și experiențe gastronomice a fost ridicată. Sezonul de schi prelungit în lunile ianuarie și februarie a adus recorduri de turiști la trecerile prin turnicheți. Ambele zone au avut în total deschise 44 de pârtii, cu o lungime de 61 de km.
Vacanțele tip city break sunt pe un trend ascendent, turiștii români dorind să cunoască țara, cultura, istoria și tradițiile diferitelor regiuni. Tinerii doresc cazare în hoteluri moderne sau în hosteluri, unde pot lega prietenii.
Pentru vacanțele tip city break s-a remarcat o creștere pentru București, Craiova, Oradea, Sighișoara și Cluj- Napoca.
Stațiunile montane și balneo, creștere de 3%
Față de primul trimestru din 2024 este de remarcat și o creștere a vânzărilor de 3% pentru segmentul munte-balneo. Pentru zona balneo, turiștii au căutat hoteluri clasificate superior, de 4 sau 5 stele, cu ape termale și acces la facilitățile spa și wellness.
În primele luni din acest an, bazele de tratament au funcționat la capacitate maximă, datorită cererii crescute pentru servicii de prevenție și recuperare medicală. Procentul rezervărilor variază între 70-90% în funcție de stațiune și unitatea de cazare.
La finalul lunii martie 2025 existau în România 26.533 unități de cazare, cu 584.759 locuri de cazare, dintre care 102 unități de 5* cu 10.518 locuri de cazare, 921 unități de 4* cu 85.407 locuri și 14.894 unități de 3* cu 218.072 locuri de cazare, restul fiind de 2* sau de 1*.
Cele mai apreciate stațiuni montane și balneo
Cele mai solicitate stațiuni pentru zona de munte au fost Sinaia, Predeal și Poiana Brașov, cu peste 65% din totalul rezervărilor. Pentru sectorul balneo, s-au remarcat stațiuni precum: Băile Felix, Călimănești-Căciulata, Băile Herculane și Băile Tușnad, cu un procent de 75% din totalul rezervărilor.
Înscrierile timpurii: 30 % din total rezervări
Rezervările prin programul „Înscrieri Timpurii”, care se bucură în continuare de un real succes pentru achiziționarea vacanțelor din timp, a reprezentat în primul trimestru din 2025, 30% din totalul rezervărilor. Reducerile au fost cuprinse între 10% și 50%. În același timp, plata cu voucherele de vacanță, încă existente în piață, a reprezentat 20% din totalul rezervărilor.
Pentru următoarea perioadă, odată cu sosirea sezonului estival în Delta Dunării și pe Riviera Românească, se întrevede o creștere a numărului de rezervări, voucherele de vacanță în varianta 2025 fiind distribuite încă din această lună. Cu ele pot fi achitate de exemplu diferența la avansul prin rezervările „înscrieri timpurii”, efectuate până la sfârșitul lunii aprilie.
Turismul românesc e precum respirația economiei
„Turismul românesc e precum respirația economiei. Frământările politice, economice naționale și internaționale se oglindesc și în apetitul românilor pentru vacanțe. În contextul anulării Visa Waver pentru Statele Unite ale Americii, multe zboruri s-au anulat. Voucherele de vacanță pentru 2025 abia au început timid să fie solicitate din luna mai așa încât rezervările pentru primele trei luni s-au bazat pe sumele acordate în 2024 și care nu fuseseră consumate. Practic scăderea din februarie, de 4,5% a sosirilor românilor în structurile de cazare clasificate, fusese un semnal că turiștii sunt mai prudenți în rezervări.
Ce va fi – depinde mult de rezultatul alegerilor prezidențiale și de rezultatul eforturilor de pace din Ucraina. De 1 Mai am văzut efervescență pe litoral deci turiștii așteaptă vreme bună și vremuri bune cu apetitul pentru vacanțe ridicat”, declară Adrian Voican, președinte Bibi Group4travel.
În ansamblu, din prisma BIBI Touroperator, turismul românesc mai mult a stagnat, lipsa unei strategii aplicate, întârzierea distribuirii voucherelor de vacanță la pachet cu diminuarea valorii acestora și promovarea mult prea slabă fiind principalii factori pentru acest rezultat neașteptat.
Despre BIBI Touroperator
BIBI Touroperator, membru BIBI Group4Travel, este unul dintre cei mai importanți touroperatori pe piața locală de turism, specializat pentru România, cu o cifră de afaceri a grupului de peste 13 milioane euro. De numele BIBI se leagă implementarea pentru prima dată în România a conceptului „Înscrieri Timpurii”. Bibi este un brand românesc creat cu 38 de ani în urmă, cu activități în domeniile turism și HORECA.
Ne-am străduit să-ți oferim un articol cât mai complet și bine documentat. Sperăm că ți-a plăcut și te-a inspirat.
Te așteptăm pe Facebook și Instagram, cu Like și Share !
Visează, Iubește, Călătorește!
Drum bun!
#consilierturism #romania #românia