Care este cea mai buna perioada pentru a vizita Amsterdamul ? Toate sfaturile avizate indica primavara, cand orasul, ca de altfel toata Olanda, se lasa „cotropit” de lalele. Mai mult, unii spun ca este bine sa-ti programezi un sejur in capitala Olandei de Ziua Reginei, cand se organizeaza mari petreceri de strada pe 30 aprilie.  
Eu am ajuns in Olanda in octombrie, ploua si era frig, o vreme ca de inceput de decembrie, cu un vant destul de taios si insistent. Lipsit de culorile primaverii, Amsterdamul mi s-a lipit totusi de suflet. Oare de ce?
Singura piata plutitoare de flori din lume, Bloemenmarkt, dateaza din 1862, de pe canalul Singel
Primele lucruri care te uimesc in Amsterdam sunt culorile (de la verdele monoton al copacilor la policromul caselor) si rigurozitatea „nemteasca“ a peisajului urban. Totul este foarte bine sistematizat si intretinut, de la canale, la strazi, trotuare, piste pentru biciclisti, la parcuri, cladiri si lista poate continua. Totul este pus „la linie”si straluceste de curatenie, insa nimic nu este monoton, orasul freamata de vita, se bucura de ea, te invita sa-i traiesti ritmul si ajungi sa te bucuri de asta…macar pentru o vizita aici.
Viata pe doua roti 
 
Se vad eforturile autoritatilor de a descuraja mersul cu autoturismele in favoarea celui cu bicicleta: fiecare are calea sa de rulare, delimitata de cea a pietonilor, iar respectul in trafic este evident. Sunt sute de mii de biciclete in Amsterdam, iar frecventa furturilor este direct proportionala cu numarul acestora. Deloc intimidati de hoti, locuitorii urbei utilizeaza „in masa” bicicletele, pe ploaie si vant, indiferent de varsta si pozitie sociala, si-si pastreaza nedisimulat zambetul pe buze in timp ce pedaleaza imbracati la „patru ace”, cu geanta diplomat la bagaje sau in tinuta sport.
Nu este mai putin adevarat ca pe langa traditie, mersul pe bicicleta este impulsionat si de costul ridicat al parcarilor pentru masini, precum si de reactia prompta a politiei in cazul celor parcate nepermis. Exista chiar un parc-de fapt o padure „dedicata” plimbarilor cu bicicleta, Amsterdamse Bos, cu cele peste 40 de kilometri de piste speciale pentru ciclisti. Amsterdamse Bos este un parc imens, preferat de localnici si pentru picnicuri, insa cel mai apreciat este Vondelpark, construit din a doua jumatate a secolul XIX cu ajutorul fondurilor obtinute din donatii publice, pe locul unei foste gropi de gunoi. Locul este vizitat de aproape patru milioane de turisti in fiecare an, poate si datorita vecinatatii sale cu o serie de muzee foarte apreciate in Olanda, cele din Museumplein (cu Rijksmuseum, Muzeul Van Gogh, Stedelijk si Concertgebouw) dar si al concertelor in aer liber care au loc in Vondelpark, majoritatea fiind gratuite, sau al celor sase mari locuri de joaca pentru copii. Unii spun ca nu e indicata noaptea o plimbare prin Vondelpark…
Nici transportul public din Amsterdam nu a fost neglijat, sistemul fiind atat de bine interconectat incat de pe Aeroportul Schiopl, aflat la 20 de kilometri de centrul orasului, nu ai cum sa faci mai mult de 30 de minute cu trenul si tramvaiul. Asadar, nu veti avea probleme cu trasportul in oras, personal nu am vazut blocaje in trafic. Pe autostrada insa da, dar nimeni nu claxona 🙂
V-ar placea sa locuiti in astfel de case, pe malul canalului? Recunosc ca mie nu..
Un oras si 75 de kilometri de canale 
Construit printre canalele raului Amstel, orasul pastreaza si o aura romantica, la care-si dau concursul si sutele de lebede si rate salbatice care nu se tem sa inoate printre vaporase. Sunt multe restaurante si terase pe malul canalelor, dintre care se disting cele de pe Bloemgracht sau Brouwersgracht. Amsterdam are 75 de kilometri de canale, peste care trec peste 1.270 de poduri, fiecare oferind o alta priveliste. Se distinge insa Grachtengordel, un sistem de trei canale in semicerc, cu casele construite cu fatadele in trepte.
  • Nu rata o plimbare macar pe unul din cele trei inele de canale din Amsterdam, cel mai mare fiind Grachtengordel. Nu uita de Bloemenmarkt, piata de flori de pe canalul Siegel, unde lalelele sunt doar un pretext….
  • Sunt curse speciale cu vaporasul pentru indragostiti, iubitorii de arta si chiar taxi pe ape.  O astfel de incursiune costa minimum 20 de euro/persoana, in timp ce una dedicata celor romantici, cu o cina inclusa, costa aproape 70 de euro/persoana. Detalii pe lovers.nl
  • Te poti plimba chiar cu hidrobicicleta pe unele canale, fiind locuri amenajate special in acest sens.
  • Revenind la biciclete, daca nu va incumetati sa inchiriati una, desi unii spun ca e cel mai bun mod de a „gusta” din atmosfera si modul de viata din adevaratul Amsterdam, puteti sa va plimbati pur si simplu „la pas” pe malul canalelor. Ferestrele mari, fara perdele, de la parterul caselor iti atrage privirile, vrei nu vrei, si te invita sa intrezaresti cate ceva din stilul de viata al localnicilor, atat cat vor ei sa arate, desigur 🙂
  • Detalii privind excursiile cu vaporasul pe canal.nl
In lupta permanenta cu marea
Polderul, pamant „smuls” din mare cu ajutorul unui sistem de canale, morilor de vant si pompelor
 
In Amsterdam, ca de altfel in toate oraselele si satele Olandei, pare ca exista un concurs neomologat in care locatarii s-au inscris, din traditie, in incercarea de a face locuintele lor cele mai frumoase de pe „ulita”. Nu o sa vedeti astfel fatade crapate sau vopsea coscovita pe cladiri, desi umezeala nu e deloc de neglijat aici, dar nici amenzile pentru cei ce nu-si ingrijesc fatadele nu sunt de neglijat. De altfel, cele mai vechi cladiri sunt ridicate pe piloni de sustinere cu o lungime de peste 13 metri, infipte in solul adesea malos. Desigur, cele noi sunt infipte in piloni de beton, la peste 18 metri adancime, unde se afla cel de-al doilea strat de nisip stabil al Amsterdamului.
Nu trebuie uitat ca peste trei sferturi din teritoriul Olandei este castigat din mare.
Atractia care nu are nevoie de promovare

Desi nu i se face oficial nicio reclama, ba chiar autoritatile doresc sa „scuture” orasul de imaginea de „dezmat” si „degradare” din care s-a „hranit” zeci de ani turismul din Amsterdam, cartierul Felinarul Rosu atrage ca un magnet toata suflarea masculina a orasului, oricum niciun turist nu-l rateaza cu siguranta. Principala atractie: vitrinele in care sunt expuse sau se expun de bunavoie „marfurile locului“. In cutiile stramte cu pereti de sticla stau zambitoare damele de consumatie, de toate culorile, varstele, formele si rasele, care-si etaleaza fara rusine nurii, chiar zambitoare pana la urechi.
Atmosfera de decadenta este destul de socanta, dar nimeni nu se arata surprins de faptul ca totul este la vedere si de vanzare. Sexul vinde  chiar daca tema este prezentata in muzee, in piese de teatru sau in jucarii pentru oameni mari… In aceasta aglomeratie de lume pestrita, dezbracata de pudoare si manata de pofte sau doar de curiozitate, exista totusi un anumit sentiment de siguranta in Cartierul Rosu: politistii de doi metri inaltime care patruleaza cu zecile, atenti, prin multimea cu ochii cat cepele la vitrine pe care o „scaneaza” de sus.
Dam Plaza, locul unde a fost primul baraj de pe Amstel
 
Oricum, cupluri de toate varstele si de pe toate continentele se plimba incolonate ca la parada prin acesta zona, care este doar la cativa pasi de Dam Plaza. Aici conduc toate stradutele pietonale strajuite de magazine pentru toate buzunarele. Dam Plaza nu trebuie ratata daca ai ajuns in Amsterdam, mai ales ca aici se afla si Muzeul Figurilor de Ceara, punct important de atractie pentru o multime consistenta de vizitatori.
Dam, asa cum ii spun locuitorii, marcheaza locul unde a fost ridicat primul baraj de pe raul Amstel, in secolul XIII, de unde a inceput dezvoltarea orasului.
Dam Plaza
 
Dam Plaza este marginita practic de Koninklijk Palais, vechiul sediu al primariei Amsterdamului, de Neue Kerk– Biserica Noua dateaza din secolul XV. Neue Kerk gazduieste si astazi incoronari si nunti regale, cea mai recenta incoronare fiind cea a reginei Beatrix, in 1980, dupa care a urmat nunta dintre Willem-Alexander, print de Orania si printesa Máxima, in 2002. La Neue Kerk sunt inmormantati o serie de eroi olandezi, dar si artisti celebri. Tot in piata Dam se afla si luxosul Grand Hotel Krasnapolsky, peferatul vedetelor sau magazine de lux precum De Bijenkorf sau ale unor retaileri precum Peek & Cloppenburg.
De aici incepe artera de shopping a Amsterdamului
 
Daca nu aveti un buget mai consistent pentru cumparaturi sau nu ati ajuns in zona in perioada reducerilor, mai aveti o sansa pentru shopping: din piata Dam, strajuita de la inaltimea celor 22 de metri ai Monumentului National ( ridicat in memoria ostasilor morti in cel de-al doilea razboi mondial), porneste Damrak, probabil cea mai mare artera comerciala din Olanda. Damrak a fost altadata un canal foarte aglomerat, insa acesta a fost acoperit acum cateva sute de ani pentru a deveni, in timp, centrul comercial al orasului de astazi.
lalele olanda
Pentru iubitorii de arta
Cei interesati de arta si istorie au de unde alege in Amsterdam, distanta dintre obiective in asa-zisul cartier al muzeelor putand fi strabatuta si la pas. Pe un perimetru relativ restrans, aflat acum nici doua secole in afara orasulului, sunt concentrate nenumarate muzee, precum cel al Diamantelor sau Rijksmuseum, cel mai mare muzeu din Olanda, cu o colectie impresionanta de arta flamanda, cu peste 7 milioane de exponate, fara ca toate sa fie expuse. Rijksmuseum a fost fondat de regele Ludovic Bonaparte in 1808, muzeul pe trei nivele avand si o mica gradina interioara, plina cu statui. Pe langa expozitia „cronologica” de obiecte care ilustreaza istoria artistica a Olandei, cele mai importante fiind in Galeria de onoare- o selectie cu cele mai reprezentative lucrari, precum „Casa papusilor” -o miniatura a unei case olandeze din secolul XVII, Rondul de noapte al lui Rembrandt sau Mora de vant de la Wijk, sunt expsuse si lucrari de Van Gogh, lucrari de arta orientala.
Vedere de la inaltimea muzeului Van Gogh asupra Museumplein
Nu rata nici :
Muzeul Van Gogh, expune, normal, cea mai curpinzatoare colectie de lucrari a pictorului olandez (peste 200 de tablouri si 500 de schite) pe care le prezinta in ordinea cronologica a finalizarii lor, urmarind astfel evolutia artistica a pictorului. Merita vazut!
Ascuns in cea mai saracacioasa zona a Cartierului Felinarul Rosu, muzeul Amsterlkring, amenajat intr-o cladire din secolul  XVII, gazduieste o fosta biserica clandestina construita dupa Reforma.
amsterdam
Muzeul de Istorie a Amsterdamului, care ofera, in afara de colectia impresionanta de exponate, si o priveliste panoramica deosebita asupra orasului.
Printre cele mai fotografiate obiective din Amsterdam se numara Podul Marele Brug, pod mobil din lemn, care, datorita faptului ca este foarte stramt, a fost supranumit „Podul din piele si os”. Pe de alta parte, cel mai lat pod, la fel de celebru ca Marele Brug, este Torensluis, care traverseaza canalul Siegel.
Viata la tara, pe poldere
O excursie in afara orasului, precum cea la Volendam, un satuc cochet de pescari, la care se ajunge cu vaporasul iti demonstreaza marile realizari ale inginerilor olandezi, care au reusit sa smulga marii o treime din suprafata tarii. Peste tot, pe poldere, se practica agricultura, turme de vaci „de catalog” si de oi cu fete ciudate pasc din iarba de un verde crud…
   
Volendam, locul preferat de multi artisti, precum Picasso sau Renoir
Cand si cand, cate o moara de vant isi face aparitia, facandu-si datoria de a impinge apele inapoi in mare. Oricum, niciun petic de pamant dintre canale, cat de mic, nu e lasat de izbeliste si ar fi si pacat avand in vedere situatia. Din Volendam, de unde provine portul traditional imortalizat in cartile postale, se pot cumpara o multime de suvenire, de la bulbi de lalele la saboti de lemn si diferite decoratiuni. Excursia de aproximativ sase ore costa 36 de euro si include si vizite la morile de vant, la fabrici de branza -unde are loc si o degustare si la ateliere de saboti traditionali.
 Destinatie pentru gurmanzi
 
In Amsterdam locuiesc peste 170 de nationalitati, putin peste jumatate din populatia sa de aproximativ 750.000 de suflete fiind de origine olandeza. De aici se trage mandria localnicilor privind varietatea bucatariei din Amsterdam si au si de ce. Portiile sunt mari, de obicei includ si o salata la alegere-daca vorbim de bucatele traditionale olandeze. Olandezii iubesc supele, iar cea de mazare cu bucatele de carnat afumat aruncate in crema groasa este delicioasa. Gustati din salata de hering, din coastele la cuptor dar mai ales din nenumaratele feluri de branza produse in Olanda. Poate nu stiati, dar Olanda exporta branza in valoare de aproximativ 7 miliarde de euro in fiecare an si nu degeaba are atat succes! De berea celebra produsa aici, ce sa mai vorbim!
 Supa crema de mazare si carnat afumat
Cazare cu buget redus
 
Sunt o multime de hosteluri si moteluri la care puteti sta, incercati : www.stayokay.com, flyingpig.nl, hans-brinker.com
Pentru a vizita Amsterdamul probabil ca cea mai convenabila varianta este cardulI amsterdam City Card„, care permite transportul cu mijloacele de transport in comun-fara tren, reducere de 25% la intrarea la muzee, reduceri la unele restaurante si o croaziera „gratuita” pe canale. Un astfel de card valabil 24 de ore costa acum 40 de euro, pe cand unul valabil  48 de ore – 50 euro, iar cel valabil pe trei zile – 70 de euro.
Pe scurt: ai ce vedea in capitala Olandei, chit ca-ti place arta, arhitectura sau natura, ai ce face aici- de la plimbari pe jos, cu bicicleta sau vaporasul, ai din ce bucatarii sa-ti alegi meniul, ai unde te distra,la preturi nu foarte mari, si nu ma refer deloc la Red District :)!
Amsterdam este un oras complet, in care ai vrea chiar sa traiesti dupa ce-l vizitezi 🙂 I se spune Venetia Nordului dar este altceva, este mai mult decat atat.
Sper ca ti-a placut acest material sau ca ti-a fost de folos. Daca da, da-le de veste si prietenilor, da Share si Like! Te astept pe Facebook
Viseaza, iubeste,calatoreste! Drum bun!
Volendam
Multumesc ca ati citit acest material!
Poldere
Amsterdam

 In Museumplein ( sus) se afla cateva obiective importante: Rijksmuseum, Muzeul Van Gogh, Stedelijk si Concertgebouw 
Vondelpark.jpg
amsterdam1.jpg
pod amsterdam.jpg
Grachtengordel.jpg
amsterdam piata centrala Dam Plaza.jpg
error: Acest continut este protejat!!

Pin It on Pinterest

Share This